Pod koniec grudnia w Warszawie odbyło się uroczyste przekazanie dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego trzech samolotów Tecnam P2008JC MkII i dwóch śmigłowców Robinson R-44 Raven II. Statki powietrzne będą wykorzystywane do szkoleń realizowanych w ramach programu wieloletniego, który ma na celu zapobieżenie negatywnym skutkom deficytu pilotów śmigłowcowych w służbie HEMS (ang. Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego).

Wiceminister zdrowia Józefa Szczurek-Żelazko, która uczestniczyła w uroczystym przekazaniu ratownikom nowo kupionych maszyn, podkreśliła, że dobrze wyszkoleni piloci Lotniczego Pogotowia Ratunkowego zagwarantują wyższy poziom bezpieczeństwa pacjentom oraz personelowi medycznemu uczestniczącemu w akcjach ratowniczych.

Wiceszefowa resortu zdrowia poinformowała, że maszyny kupiono w ramach programu rządowego dotyczącego szkolenia pilotów. Program zapobiegania negatywnym skutkom deficytu pilotów w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego zakłada, że w najbliższych latach do służby w LPR zostanie przygotowanych ponad 30 pilotów. Na wieloletni program rząd przeznaczy 150 mln zł.

Umowę na dostawę samolotów i śmigłowców podpisano w sierpniu br. W ramach inwestycji zakupiono trzy samoloty oraz dwa śmigłowce. Zakupione statki powietrzne wpisują się doskonale w potrzeby szkoleniowe LPR ze względu na ich specyfikację. Tecnamy P2008JC MkII są samolotami dwumiejscowymi, jednosilnikowymi, tłokowymi, lądowymi. Charakteryzują się przede wszystkim dużą długotrwałością lotu za sprawą małego zużycia paliwa, zaś ich cechą wyróżniającą jest nowoczesna awionika. Natomiast śmigłowce Robinson R-44 Raven II to maszyny czteromiejscowe, jednosilnikowe, tłokowe, lądowe. Konstrukcja tych śmigłowców znana jest w całym świecie lotniczym. Podobnie jak samoloty wyposażone są w nowoczesną awionikę, czyli elektroniczne, zintegrowane wyświetlacze wielofunkcyjne tzw. glass cockpit.

Statki powietrzne będą hangarowane i użytkowane w Warszawie w Ośrodku Szkolenia Lotniczego LPR. Zakup ten jest fundamentem do wdrożenia projektu zapobieżenia negatywnym skutkom deficytu pilotów śmigłowcowych w służbie HEMS. Umożliwia zatrudnianie pilotów, którzy nie dysponują jeszcze wymaganym nalotem do pełnienia funkcji dowódcy śmigłowca HEMS. Jednak dzięki tym maszynom kandydaci będą mogli zdobywać wymagane kwalifikacje realizując loty o charakterze zbliżonym do operacji lotniczych realizowanych w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym.

Koszt zakupu samolotów wyniósł 2,5 mln zł, a śmigłowców 5,9 mln zł. Zostały one sfinansowane ze środków budżetu państwa oraz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.


Źródło: Ministerstwo Zdrowia