We Wrocławiu rusza bezpłatny miejski projekt zdalnej opieki dla seniorów, którego celem jest poprawa ich komfortu i bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia życia.

8 maja wystartuje we Wrocławiu trzyletni program zdalnej opieki dla seniorów, dzięki któremu pięciuset mieszkańców Wrocławia będzie mogło korzystać ze sprzętu, który pomaga w sytuacji zagrożenia życia oraz ze wsparcia wykwalifikowanych ratowników medycznych i teleopiekunów. Pięćdziesiąt osób spośród nich będzie miało również dostęp do kompleksowego wsparcia psychologicznego.

Właśnie ruszyła rekrutacja dla chętnych do udziału w tym przedsięwzięciu.

- Troszczymy się o naszych seniorów, o ich zdrowie i komfort, a program teleopieki jest kolejnym wyrazem tej troski. Po pilotażu, w którym poznaliśmy potrzeby seniorów, czas na pełny program: trzyletnią zdalną opiekę dla pięciuset wrocławian, którzy dzięki niej w sytuacji zagrożenia będą mogli szybko otrzymać niezbędną pomoc - mówi Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Na czym polega teleopieka?

– Zadaniem tego programu jest dawanie poczucia bezpieczeństwa, a w razie potrzeby ratowanie życia seniorom, którzy mieszkają samotnie lub długo przebywają w domu sami, a potrzebują monitorowania funkcji życiowych. Opaska, którą otrzymają uczestnicy programu, przekazuje do Telecentrum informacje na temat tego, co się dzieje z ich organizmem. Jeśli zarejestruje coś niepokojącego, np. zmieni się sposób pracy serca seniora, natychmiast wyrusza do niego pomoc – wyjaśnia Dorota Feliks, dyrektor Wroclawskiego Centrum Rozwoju Społecznego.

– Ważnym elementem programu teleopieki będą usługi świadczone przez ratowników medycznych, teleopiekunów i psychologów – dodaje Bartłomiej Ciążyński, wiceprezydent Wrocławia.

Na co mogą liczyć uczestnicy programu?

Każdy senior, który zdecyduje się na udział w programie, może liczyć na:

  • Sprzęt. Uczestnik otrzyma bezpłatną opaskę z przyciskiem życia oraz tzw. centralkę z przyciskiem wsparcia – urządzenia, za pomocą których można się połączyć telefonicznie z całodobowym Centrum Teleopieki, by wezwać pomoc, uzyskać wsparcie albo uruchomić sieć pomocową.
  • Dostęp do Centrum Teleopieki. Z ratownikiem medycznym będzie można skontaktować się 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu, natomiast od poniedziałku do piątku, w godz. 9 - 17, można również liczyć na wsparcie teleopiekunów i psychologów.
  • Szkolenie. Każdy uczestnik programu odbędzie szkolenie z obsługi otrzymanych urządzeń, które zostanie przeprowadzone stacjonarnie lub za pośrednictwem infolinii (tel. 800-707-089), dostępnej od poniedziałku do piątku od godziny 8 do 16.

Kto może wziąć udział w programie?

W projekcie może wziąć udział osoba, która mieszka we Wrocławiu, ma 60 i więcej lat,. posiada Wrocławską Kartę Seniora (lub jest gotowa ją założyć), ma sieć pomocową - minimum jedną osobę (np. sąsiada lub kogoś z rodziny), na którą może liczyć i która ma klucz do jej mieszkania, posługuje się językiem polskim w stopniu co najmniej komunikatywnym oraz ma telefon komórkowy lub stacjonarny.

Więcej informacji na stronie teleopieka.wroclaw.pl


Źródło: Urząd Miejski Wrocławia