Komisja Zdrowia zarekomenduje Senatowi wprowadzenie 45 poprawek do ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej (KSO), która ma na celu powstanie KSO i zapewnienie kompleksowej opieki chorym na raka w całym kraju. Poprawki przygotowały przewodnicząca i wiceprzewodnicząca komisji senator Beata Małecka-Libera i senator Alicja Chybicka, a także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Jak poinformowano na stronie internetowej Senatu, część z poprawek popartych przez Komisję Zdrowia miała charakter merytoryczny, pozostałe wynikały natomiast z zastrzeżeń natury systemowej, legislacyjnej i redakcyjnej, uwzględniały potrzebę spójności systemowej, poprawność legislacyjną i językową.

Jedna z najważniejszych poprawek modyfikuje definicję diagnostyki onkologicznej i leczenia onkologicznego, tak aby obejmowały one leczenie wszystkich rodzajów nowotworów, a nie tylko złośliwych lub miejscowo złośliwych, a także odnosiły się do przypadków, kiedy każdy lekarz zgłosił podejrzenie nowotworu. Zmiana uzyskała akceptację Ministerstwa Zdrowia reprezentowanego przez sekretarza stanu w tym resorcie Waldemara Kraskę.

Kolejna poprawka wprowadza do opieki onkologicznej również opiekę paliatywną. Inna przewiduje, że opieka onkologiczna będzie obejmować diagnostykę onkologiczną, leczenie onkologiczne i monitorowanie. Komisja Zdrowia postanowiła także zmodyfikować pojęcie specjalistycznego ośrodka leczenia onkologicznego (SOLO), tak aby był on podmiotem wykonującym działalność leczniczą bez ograniczenia jego rodzaju do stacjonarnego i całodobowego świadczenia zdrowotnego szpitalnego. Zniesiono również wymóg, zgodnie z którym SOLO poziomu trzeciego sprawuje nadzór nad realizacją planu leczenia onkologicznego przez SOLO poziomu pierwszego.

Komisja Zdrowia zaproponuje ponadto skreślenie art. 41–43, które biuro legislacyjne wskazało jako niezgodne z art. 118 ust. 1 oraz art. 119 ust. 1 i 2 konstytucji, ponieważ naruszają one zasady wykonywania inicjatywy ustawodawczej oraz rozpatrywania projektu ustawy w trzech czytaniach, a ich przedmiot rażąco wykracza poza materię projektu wniesionego do Sejmu przez Radę Ministrów. Zapisy dotyczą nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty w zakresie wydawania świadectw złożenia Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego oraz odbywania szkoleń specjalizacyjnych w wybranej dziedzinie medycyny; ustawy o publicznej służbie krwi w zakresie dotyczącym uprawnień zasłużonego honorowego dawcy krwi i honorowego dawcy krwi oraz warunków pobierania krwi lub jej składników; ustawy – Prawo farmaceutyczne w kwestii rozszerzenia katalogu podmiotów, które mogą ubiegać się o zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej o uczelnie prowadzące kształcenie na kierunku farmacja.

Podczas posiedzenia krytyczną ocenę ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej przedstawiła senator Beata Małecka-Libera. Według niej prowadzi ona do centralizacji opieki onkologicznej i nie spowoduje polepszenia opieki nad pacjentami onkologicznymi czy zwiększenia dostępności i efektywności polskiej onkologii. Za nieracjonalne uznała uchwalenie ustawy przed zakończeniem programu pilotażowego KSO w 4 województwach. Jak wskazała, była skłonna proponować jej odrzucenie, ale ze względu na to, że jest ona jednym z kamieni milowych na drodze do uzyskania środków z KPO, zdecydowała się na sformułowanie poprawek, które w jakimś stopniu poprawią braki procedowanej ustawy.

Ustawę przedstawił wiceminister zdrowia Waldemar Kraska, który przypomniał, że ustawa jest realizacją Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020–2030. Wprowadza nowy model leczenia onkologicznego, ma przynieść jego większą skuteczność i efektywność, zapewnić wystandaryzowanie procedur medycznych stosowanych w onkologii w całym kraju, a także umożliwić porównanie i ocenę stosowanych metod leczenia i terapii. Dzięki nowemu modelowi zarządzania opieką onkologiczną ma nastąpić wzrost efektywności leczenia chorób onkologicznych. Jak przekonywał wiceminister zdrowia, pacjent, który będzie miał koordynatora swojego leczenia, będzie prowadzony w ten sam sposób i zgodnie z najnowszą wiedzą medyczną, a poziom opieki onkologicznej będzie co 2 lata weryfikowany. Odnosząc się do pilotażu KSO, wiceminister Waldemar Kraska przypomniał, że został on przedłużony do 31 marca 2023 r. „Było to niezbędne w celu zapewnienia ciągłości pilotaży w województwach włączonych do programów z rozpoznaniem nowotworu złośliwego gruczołu krokowego, jajnika, jelita grubego, piersi i płuca” – wskazał.

Ustawa o KSO przewiduje, że każdy pacjent – niezależnie od miejsca zamieszkania – będzie miał zapewnioną opiekę onkologiczną opartą na jednakowych standardach diagnostyczno-terapeutycznych. Etapy leczenia mają przebiegać przy współpracy specjalistów z różnych dziedzin medycyny. Podmioty, które znajdą się w KSO, będą musiały wyznaczać koordynatora dla każdego pacjenta. Powstanie krajowa infolinia onkologiczna, udzielająca informacji o organizacji opieki onkologicznej w ramach KSO, w tym o możliwości uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej. W skład KSO wejdą specjalistyczne ośrodki leczenia onkologicznego (tzw. SOLO) I, II i III poziomu zapewnienia opieki onkologicznej wraz z centrami kompetencji, ośrodkami satelitarnymi i kooperacyjnymi. Mają one funkcjonować od 1 kwietnia 2024 r. Najbardziej skomplikowane świadczenia medyczne będą udzielane na poziomie wysokospecjalistycznym, złożone świadczenia medyczne na poziomie specjalistycznym, a najprostsze – podstawowym. Kwalifikacja na poszczególne poziomy opieki onkologicznej KSO będzie oparta na kryteriach, odnoszących się m.in. do liczby i kwalifikacji personelu medycznego i potencjału diagnostyczno-terapeutycznego, zapewniającego odpowiednią jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń. Podmioty lecznicze, które nie znajdą się w KSO, nie będą mogły sprawować opieki onkologicznej w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Nie będzie to jednak dotyczyło diagnostyki lub leczenia nowotworów krwi, świadczeń dla osób poniżej 18 lat i w ramach przyjęcia w trybie nagłym. Wprowadzony zostanie też obowiązek systematycznego oceniania satysfakcji pacjenta, co umożliwi korektę systemu opieki onkologicznej w sposób, który odpowiada oczekiwaniom pacjentów. Krajowy Ośrodek Monitorujący Krajową Sieć Onkologiczną będzie opracowywał i aktualizował wytyczne w sprawie postępowania diagnostyczno-leczniczego w onkologii również poprzez adaptację zagranicznych opracowań.


Źródło: Senat RP