Coraz więcej badań sugeruje, że stres w okresie prenatalnym ma długotrwały wpływ na rozwój niemowlęcia. Nowe badanie dodaje się do materiału dowodowego, pokazując, że stres w okresie prenatalnym może mieć negatywny wpływ na dziecko w życiu dorosłym, za pośrednictwem połączenia przez matczyne bakterie jelitowe.

Według analizy przeprowadzonej przez Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC), stres prenatalny jest związany z przedwczesnym porodem, niską wagą urodzeniową, a także prenatalną i poporodową depresją i lękiem u matki.

Przegląd istniejących badań dodatkowo wspiera „hipotezę pochodzenia płodu", zgodnie z którą prenatalne czynniki środowiskowe mogą mieć przez całe życie wpływ na rozwój mózgu i zachowanie potomstwa.

Ekspozycja kobiet ciężarnych na różne stresory, od powszechnych po traumatyczne, zostały połączone ze znaczącymi zmianami w rozwoju neurologicznym dzieci. Stresory, takie jak utrata bliskiej osoby, codzienne kłopoty i troski finansowe, zostały połączone z występowaniem autyzmu, zaburzeń afektywnych oraz obniżonymi zdolnościami poznawczymi u dzieci.

Nowe badania wskazują, że u myszy, prenatalna ekspozycja matki na stres może zmieniać mikrobiom w taki sposób, który niekorzystnie wpływa na dziecko.

Bakterie jelitowe a zdrowie psychiczne

Tamar Gur, profesor psychiatrii, neurologii, zdrowego zachowania oraz położnictwa i ginekologii na Ohio State University, uważa, że bakterie są szczególnie dobrym medium dla badania związku między matką a płodem.

To dlatego kierował on zespołem naukowców, aby zbadać dokładnie, jak stres matki wpływa na potomstwo. „Mogliśmy już zrozumieć, że stres w okresie prenatalnym może być szkodliwy dla potomstwa, ale tajemnica jest w jaki sposób do tego dochodzi", mówi Gur, który jest również członkiem Ohio State Wexnera Medical Center Institute for Behavioral Medicine Research.

Gur wyjaśnia, że bakterie z przewodu pokarmowego i dróg rodnych matki są pierwszymi, które rozprzestrzeniają się u rozwijającego się płodu i noworodka. W efekcie bakterie jelitowe mogą stanowić wyjaśnienie, dlaczego i w jaki sposób stres matki może wpływać na zdrowie psychiczne danej osoby przez całe życie.

„Coraz częściej lekarze i naukowcy rozumieją, że naturalnie występujące bakterie są nie tylko cichymi mieszkańcami w naszym organizmie, ale przyczyniają się do naszego zdrowia", mówi Gur.

Jak stres prenatalny wpływa na potomstwo u myszy

W badaniu naukowcy porównali dwie grupy ciężarnych myszy. Jedną grupę poddano 2 godzinom stresogennej sytuacji dziennie, przez 7 dni. Drugą grupa pozostawiono w spokoju w czasie ciąży. Bakterie jelitowe obu grup oceniano przez pobieranie próbek kału.

Naukowcy odkryli zwiększone ilości markerów stanu zapalnego w łożysku, mózgu płodu i mózgu dorosłego potomstwa myszy. Naukowcy odkryli również spadek wspierającej białka zwanego „neurotropowym czynnikiem pochodzenia mózgowego".

Gdy były zestresowane, ciężarne myszy wykazywały zmiany w ich bakteryjnej florze. Zmiany te mogły być obserwowane zarówno w jelicie matek i w łożysku, jak również w jelitach żeńskiej części potomstwa. Zmiany bakteryjne trwały aż do dorosłości.

Dotknięte dorosłe myszy „były bardziej niespokojne, spędzały więcej czasu w ciemności, w pomieszczeniach zamkniętych i miały trudniejszy czas nauki zadań poznawczych, mimo że nigdy nie były poddawane stresowi po urodzeniu", dodatkowo wyjaśnia Gur.

Naukowcy odkryli niższą zdolność do uczenia się i zachowanie wskazujące na wyższy poziom lęku wśród żeńskiego potomstwa myszy. Według Gur, zespół odkrył zmiany również w zachowaniu męskiego potomstwa, ale szczegóły tej części badania są wciąż w toku.

Gur przedstawił niedawno badanie na Neuroscience 2016 - corocznym spotkaniu Society for Neuroscience, które odbyło się w San Diego.

Konieczne następne badania, aby odkryć związek między mózgiem i bakteriami

Autor podkreśla, że w żaden sposób ich ustalenia nie sugerują, że matki powinny być obwiniane za dorosłe zdrowie psychiczne ich dzieci. Przeciwnie, wyniki badania podkreślają znaczenie dyskusji na temat zdrowia psychicznego zarówno dla ciężarnej matki, jak i dziecka.

„Jako psychiatra, który leczy także kobiety w ciąży, apeluję, że jeśli jesteś zestresowana, zaniepokojona lub masz depresję, myślę, że ciąża jest najlepszym czasem do interwencji. A co jest dobre dla mamy- jest dobre dla jej dziecka", dodaje na koniec Tamar Gur.

W przyszłości Gur i zespół ma nadzieję na dalsze zbadanie związku między mózgiem a bakteriami jelitowymi, badając kobiety w ciąży i ich dzieci.

Ostatecznie, Gur ma nadzieję zbadania roli probiotyków w łagodzeniu negatywnych skutków stresu.

Źródło: medicalnewstoday.com