Termin naboru wniosków w ramach programu pilotażowego w zakresie wykorzystania opasek telemedycznych w podstawowej opiece zdrowotnej został przedłużony do 25 sierpnia 2021 r. - poinformował resort zdrowia.

21 lipca uruchomiony został nabór placówek POZ do pilotażowego programu w zakresie wykorzystania opasek telemedycznych w podstawowej opiece zdrowotnej. Pilotaż obejmie tysiąc pełnoletnich pacjentów po przebytym zakażeniu wirusem SARS-CoV-2, którzy z tego powodu byli hospitalizowani lub u których w wyniku przeprowadzonej diagnostyki obrazowej stwierdzono zmiany w obrazie radiologicznym świadczące o zakażeniu wirusowym.

Program zakłada wykorzystanie opasek telemedycznych w warunkach domowych, do stałego pomiaru paramentów życiowych pacjenta, który przechorował COVID-19 oraz zapewnia możliwość zdalnego ich monitorowania.

Placówki POZ, które mają zawartą umowę z NFZ w zakresie świadczenia lekarza POZ i są zainteresowane udziałem w programie pilotażowym, powinny złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy Obsługi Projektów Inwestycyjnych (POPI), znajdującej się pod adresem: e-inwestycje.mz.gov.pl.

Dostęp do platformy wymaga założenia konta poprzez profil zaufany. Natomiast do złożenia wniosku należy dodatkowo posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny.

Pytania dotyczące naboru należy kierować na adres opaski@mz.gov.pl.

Nabór będzie prowadzony do wyczerpania puli 1000 opasek przeznaczonych w ramach pilotażu. Ministerstwo Zdrowia przewiduje możliwość wyboru placówek z całego kraju, przy uwzględnieniu kolejności zgłoszeń i pod warunkiem dostarczenia formularza zawierającego listę pacjentów spełniających kryteria programu.

Placówki, które zostaną zakwalifikowane do programu, otrzymają opaski telemedyczne, które następnie udostępnią ozdrowieńcom, w celu ich zdalnego monitorowania.

Do działań finansowanych w ramach grantu należy prowadzenie monitoringu pacjentów używających opasek oraz wypełnienie ankiety za pośrednictwem platformy DOM. Za każdy tydzień monitoringu parametrów życiowych pacjenta placówka otrzyma 100 zł brutto.

Program wykorzystania opasek w telemedycynie został wprowadzony na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 lipca 2021 r. w zakresie wykorzystania opasek telemedycznych w podstawowej opiece zdrowotnej.

Program będzie realizowany w trzech etapach (zakwalifikowanie placówek POZ do programu, wykonywanie świadczeń z wykorzystaniem opasek telemedycznych oraz ewaluacja programu pilotażowego).

Realizacja projektów potrwa 3 miesiące i zakończy się nie później niż 16 listopada 2021 r. Program Opaska Telemedyczna powstał w ramach programu Domowej Opieki Medycznej.

Funkcjonalność opaski telemedycznej

  • Regularny poglądowy pomiar tętna i saturacji – możliwość przesyłu na platformę DOM informacji o przekroczeniu zadeklarowanych poglądowych poziomów tętna i saturacji oraz stały monitoring;
  • Jeden duży przycisk SOS oznaczony alfabetem Braille’a – możliwość natychmiastowego powiadomienie o zagrożeniu życia, zdrowia i bezpieczeństwa;
  • Detektor upadku – możliwość automatycznej informacji o wykryciu upadku;
  • Lokalizacja GPS i aGPS użytkownika – identyfikacja obszaru przebywania w momencie naciśnięcia przycisku SOS lub upadku;
  • Personalny Asystent Głosowy – możliwość informowania użytkownika o naciśnięciu przycisku SOS, wykryciu upadku, o konieczności zażycia leków oraz o uruchomieniu, naładowaniu i rozładowaniu opaski;
  • Przypomnienie o zażyciu leków – komunikat przypominający o konieczności zażycia leków;
  • Czujnik zdjęcia opaski – komunikat przesyłany w przypadku nienoszenia lub nieprawidłowego założenia opaski;
  • Łatwość posługiwania się opaską - maksymalnie jeden przycisk na urządzeniu.

Źródło: Ministerstwo Zdrowia