27 stycznia uruchomiony został nabór placówek POZ oraz AOS do pilotażowego programu w zakresie wykorzystania elektronicznych spirometrów w podstawowej opiece zdrowotnej oraz ambulatoryjnej opiece specjalistycznej.
Zainteresowane placówki POZ oraz AOS mogą składać wnioski do 28 lutego br. Pilotaż obejmie tysiąc pełnoletnich pacjentów po przebytym zakażeniu wirusem SARS-CoV-2, ze stwierdzonymi zaburzeniami poziomu saturacji i tętna, w celu wykrywania potencjalnych zaburzeń czynności płuc, którzy kontynuują leczenie w poradni gruźlica i choroba płuc.
Placówki POZ, które mają zawartą umowę z NFZ w zakresie świadczenia lekarza POZ lub AOS w zakresie świadczeń gruźlica i choroba płuc, zainteresowane udziałem w programie pilotażowym, powinny złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy Obsługi Projektów Inwestycyjnych (POPI), znajdującej się pod adresem: e-inwestycje.mz.gov.pl.
Dostęp do platformy wymaga założenia konta poprzez profil zaufany. Natomiast do złożenia wniosku należy dodatkowo posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny.
Pytania dotyczące naboru należy kierować na adres spirometry@mz.gov.pl.
Nabór będzie prowadzony do wyczerpania puli 1000 spirometrów elektronicznych w ramach pilotażu. Ministerstwo Zdrowia przewiduje możliwość wyboru placówek z całego kraju, przy uwzględnieniu kolejności zgłoszeń i pod warunkiem wypełnienia formularza zawierającego listę pacjentów spełniających kryteria programu.
Placówki, które zostaną zakwalifikowane do programu, otrzymają spirometry elektroniczne, które następnie udostępnią pacjentom do przeprowadzenia badanie w sposób zdalny, w celu wykrywania potencjalnych zaburzeń czynności płuc.
Do działań finansowanych w ramach powierzonego grantu należy przeprowadzenie badań z użyciem spirometru elektronicznego oraz wypełnienie ankiety za pośrednictwem platformy DOM.
Program wykorzystania spirometrów w telemedycynie został wprowadzony na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 31 grudnia 2021 r. w sprawie programu pilotażowego w zakresie wykorzystania elektronicznych spirometrów w podstawowej opiece zdrowotnej i ambulatoryjnej opiece specjalistycznej.
Program będzie realizowany w trzech etapach (zakwalifikowanie placówek POZ do programu, wykonywanie świadczeń z wykorzystaniem spirometrów elektronicznych oraz ewaluacja programu pilotażowego).
Realizacja projektów potrwa 6 miesięcy i zakończy się nie później niż 14 września 2022 r. Program E-SPIROMETR powstał w ramach programu Domowej Opieki Medycznej.
Komentarze
[ z 0]