W maju rusza kolejna, VI już edycja kampanii "SM - Walcz o Siebie". Główny przekaz kampanii na rok 2017 brzmi: "wiem, że dam sobie radę”.

Tegoroczne motto kampanii odnosi się do całego procesu, od diagnozy, zmian w życiu, pomocy rodziny, wyboru ścieżki leczenia, do możliwości profesjonalnego wsparcia mającego na celu pomoc w nauczeniu się zarządzania życiem z chorobą przewlekła. Najważniejszym jednak elementem jest szybka diagnoza i włączenie pacjenta w program lekowy.

- Zgodnie z danymi NFZ, w Polsce choruje na SM ok. 45 tys. pacjentów. W Europie jest to szósta co do wielkości populacja pacjentów ze stwardnieniem rozsianym. Na tę chorobę kobiety zapadają ok. dwa razy częściej niż mężczyźni, a szczyt zachorowań przypada w wieku 20-40 lat. Ale zachorować mogą nawet dzieci lub osoby w wieku starszym, tzn. po 60. roku życia - mówi prof. Krzysztof Selmaj, kierownik Katedry i Kliniki Neurologii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

- Na dzień dzisiejszy nareszcie mamy szeroki wybór leków, jesienią ubiegłego roku do refundacji wszedł pierwszy doustny lek w tzw. 1 linii leczenia, teraz w maju dwa kolejne leki. To poszerzyło wachlarz terapeutyczny do poziomu europejskiego, a w perspektywie roku i kolejnych lat będą następne leki, które powinny znaleźć się na liście refundowanej. Wówczas można mówić o personalizacji leczenia, co jest sprawą priorytetową w przypadku stwardnienia rozsianego- mówi Malina Wieczorek, prezes Fundacji SM-WALCZ O SIEBIE.

Niestety z badań społecznych przeprowadzonych jesienią 2016 r. dla tej fundacji wynika, iż mimo dobrej oceny (57% respondentów) opieki lekarskiej, tylko nieco ponad połowa deklaruje, że rozmawiała z lekarzem o nowych, refundowanych formach leczenia. 1/3 respondentów deklaruje, że lekarz podczas wyboru terapii nie zapytał ich o styl życia. Aż połowa ankietowanych kobiet nie była pytana o to, czy chciałaby urodzić dziecko.

- Osoby żyjące z SM nie potrafią zarządzać swoja chorobą, nawiązać partnerskiej relacji z lekarzem, z pracodawcą czy partnerem. To tylko pogłębia stres i postęp choroby. Największy problem jest w małych miejscowościach i na wsiach, gdzie dostęp do np. psychologa jest bardzo ograniczony - dodaje Malina Wieczorek, - Ten stan rzeczy stał się inspiracją do założenia Szkoły Motywacji, jako nieopłatnej, dostępnej dla wszystkich potrzebujących wsparcia i fachowej wiedzy platformy e-learningowej realizowanej w ramach 6 edycji kampanii SM-WALCZ O SIEBIE.

Patronat Honorowy nad Szkołą Motywacji objęły Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Uczelnia Łazarskiego, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej oraz Instytut Komunikacji Zdrowotnej.

VI edycja kampanii „SM – WALCZ O SIEBIE” będzie emitowana m.in. w telewizji, prasie, radiu, internecie, na outdoorze, autobusach i ekranach plazmowych.


Więcej: www.sm-walczosiebie.pl