8% dzieci w szkołach podstawowych nie słyszy idealnie. W związku z tym uruchamiane są programy edukacyjne i diagnostyczne mające zwiększyć świadomość rodziców w tym zakresie. Z darmowych programów skorzystały już niektóre warszawskie szkoły i placówki edukacyjne.

- Rodzice i nauczyciele na spotkaniach z nami dowiadują się jak chronić dzieci przed zapalaniem ucha środkowego, jak diagnozuje się centralne zaburzenia słuchu czy inne dysfunkcje centralnego układu nerwowego. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego jak mocno jest to powiązane z rozwojem procesów poznawczych, a w rezultacie efektywnej nauce dzieci - mówi Adam Pabiś, prezes zarządu Kinetic Centrum Nowoczesnej Audiologii - placówki przeprowadzającej program "Szczęśliwe Uszy" w warszawskich szkołach.

Stres i hałas może powodować zmniejszenie ośrodka pamięci. Należy dokładać wszelkich starań by eliminować te czynniki z życia dzieci. Nie bez znaczenia jest również odpowiednia, zdrowa dieta, przygotowująca organizm na takie wyzwania dnia codziennego.

W szkołach przeprowadzane jest badanie podstawowe, pozwalające zbadać jak największą liczbę dzieci i zwrócić uwagę na potencjalne problemy. Składa się ono z dźwiękowo-wizualnych testów dynamiki i uwagi oraz z testu pamięci krótkotrwałej i sensorycznej.

- Niepokojący jest fakt, że problemy w sferze poznawczej zdiagnozowano aż u 35% dzieci - mówi Adam Pabiś. - Zaburzenia w tej sferze mogą być również przyczyną ADHD lub dysleksji. Nie można tego lekceważyć.

Z darmowych programów "Szczęśliwe Uszy" i „Szkolne badanie procesów poznawczych” skorzystały już niektóre  warszawskie szkoły i placówki edukacyjne.


Więcej: centrumprasowe.pap.pl