AudioMovie - aplikacja na telefon do obsługi audiodeskrypcji i audionapisów - trafiła na listę najbardziej innowacyjnych produktów i technologii. Narzędzie, którego pomysłodawczynią jest dr Anna Jankowska z Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, nagrodzono w konkursie Polski Produkt Przyszłości organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Finałowa gala 21. edycji konkursu odbyła się 12 lutego na Politechnice Warszawskiej. AudioMovie otrzymało wyróżnienie w kategorii produkt przyszłości jednostki naukowej oraz 2 nagrody specjalne: ministra nauki i szkolnictwa wyższego oraz produkt z branży technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Nowatorska aplikacja umożliwia odtwarzanie na smartfonach alternatywnych ścieżek lektorskich w kinie lub telewizji. Podczas seansu użytkownicy mogą słuchać audiodeskrypcji, wersji lektorskiej lub dubbingu w dowolnym języku.
Autorzy aplikacji w trakcie prac nad nią odkryli, że jest wiele innych grup, które nie chodzą do kina ze względu na to, że nie nadążają z czytaniem napisów lub ich po prostu nie widzą. To zarówno osoby starsze, jak i osoby z niepełnosprawnością intelektualną, dysleksją czy stwardnieniem rozsianym, którego jednym z objawów może być oczopląs. Aby w Polsce ta grupa społeczna mogła uczestniczyć w seansach filmowych, kina muszą wypożyczać specjalny sprzęt, co wciąż jest rzadkością. Tymczasem do korzystania z aplikacji AudioMovie jest potrzebny jedynie smartfon i słuchawki.
Projekt zrealizowało konsorcjum naukowe, w którego skład weszli: Uniwersytet Jagielloński, Fundacja Siódmy Zmysł, Instytut Technik Innowacyjnych, Fundacja Na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji "Katarynka", Centrum Transferu Technologii EMAG Sp. z o.o oraz Kino Pod Baranami. Aplikacja została zrealizowana w ramach programu Innowacje Społeczne finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Tytuł Polskiego Produktu Przyszłości przyznawany jest od 1997 r. Konkurs to wspólny projekt Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Obydwie instytucje biorą aktywny udział w tworzeniu i efektywnym wdrażaniu polityki państwa w zakresie przedsiębiorczości, a ich misją jest wspieranie innowacyjności i aktywności międzynarodowej przedsiębiorstw.
Nagrodzeni uzyskują grant w wysokości od 25 tys. zł do 100 tys. zł z przeznaczeniem na rozwój, promocję lub umiędzynarodowienie produktu. Otrzymują również prawo do posługiwania się w korespondencji i promocji prestiżowym znakiem i hasłem Polski Produkt Przyszłości.
Komentarze
[ z 0]