Skolioza, problemy ze słuchem oraz wady wymowy – to tylko niektóre zaburzenia, które będą teraz łatwiej wykrywane wśród przedszkolaków i uczniów dzięki środkom unijnym. Już teraz można starać się o dotacje, dzięki którym w Małopolsce będą realizowane dodatkowe programy zdrowotne skierowane do dzieci i młodzieży. W sumie na ten cel zarezerwowano ponad 25 mln zł ze środków RPO.
- Województwo Małopolskie inwestuje w zdrowie mieszkańców – to nie tylko profesjonalna kadra medyczna oraz coraz lepiej wyposażone szpitale, w których w razie choroby można znaleźć opiekę na najwyższym, europejskim poziomie. Zdajemy sobie jednak też sprawę z tego, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego samorząd województwa od lat realizuje programy profilaktyczne, także skierowane do dzieci i młodzieży – mówi wicemarszałek Wojciech Kozak i dodaje, że dzięki unijnym środkom pojawia się szansa na realizację kolejnych programów, które pozwolą na rozwiązanie problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży.
Jakie? Chodzi m.in. o te związane z wykrywaniem wad postawy i układu ruchu u przedszkolaków i dzieci w wieku szkolnym, a także walkę z zaburzeniami słuchu i wad wymowy. Rodzice będą mogli także szybciej zareagować w przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że ich maluchy mają problemy ze wzrokiem.
O środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 mogą starać się m.in. jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe i non-profit, instytucje świadczące usługi medyczne oraz przedsiębiorcy. Maksymalne dofinansowanie wynosi ponad 92 proc. ogólnych kosztów.
Źródło: Biuro Prasowe UMWM
Komentarze
[ z 8]
Jest to kolejna dobra wiadomość .Bardzo dobrze, że województwo małopolskie inwestuje w zdrowie mieszkańców. Cały czas słyszymy o rozbudowa i modernizacja szpitali w celu polepszenia opieki medycznej w tych placówkach. Od dawna wiadomo, że młodzież i dzieci są naszą przyszłością dlatego bardzo ważne jest aby takie działania mające na celu poprawę zdrowia fizycznego były realizowane i dofinansowane przez odpowiednie instytucje. Dzięki środkom z dofinansowania będzie można wykryć już na wczesnym etapie rozwoju dzieci różnego rodzaju choroby i schorzenia. Dzięki temu będzie też można szybciej zacząć diagnozować i dzieci leczyć lub też zapobiegać powstawaniu schorzeń. Jest to bardzo szczytny cel. Takich dofinansowań powinno być znacznie więcej i powinny obejmować swoim zasięgiem cały kraj. Jednakże każdy zdaję sobie z tego sprawę, że jest to niestety bardzo kosztowne i na tym etapie objęcie programem i dofinansowaniem jednego województwa jest już dużym sukcesem. W przypadku wad słuchu mowy czy też postawy postawienie szybkiej diagnozy i zaobserwowanie zmian w zachowaniu dziecka jest bardzo ważne. Na tym etapie rozwoju można leczyć przede wszystkim zaburzenia mowy. Tylko rodzice muszą być tego świadomi ,że problem dotyczy konkretnie ich dziecka. Nie zawsze są w stanie sami wykryć lub też zaobserwować problem. Można w takim wypadku udać się do specjalistycznych poradni, logopedy lub też po wcześniejszych konsultacjach ze specjalistami samemu ćwiczyć z dzieckiem poprawną wymowę. W przypadku skoliozy lub innego typu skrzywień kręgosłupa również szybka reakcja jest bardzo ważne różnego rodzaju zabiegi ,rehabilitacja ,ćwiczenia znacznie zwiększają szanse na wyleczenie danego dziecka lub też pomagają zatrzymać chorobę. Są to bardzo istotne sprawy dla naszego społeczeństwa i też wszystkie wyżej wymienione schorzenia występują coraz częściej wśród najmłodszych dzieci. Często niestety wykrywane są dopiero w wieku szkolnym, gdy okazuje się ,że reakcja została podjęta zbyt późno a problem zdrowotny nie jest już ciężki do wyleczenia. Przedstawiciele i władze województwa dają rodzicom szansę na zareagowanie w przypadku takich sytuacji .Jest to bardzo dobry program. Miejmy nadzieję ,że w przyszłości się sprawdzi i kolejne dofinansowania zostaną przeznaczone na rozszerzenie jego działalności.
Całkowicie się z Panią zgadzam. Stawianie na profilaktykę wśród najmłodszych do świetna inwestycja. To prawda, że aby każde województwo mogło z tego skorzystać potrzebne są astronomiczne sumy, jednak Unia Europejska chętnie przeznacza pieniądze na różne programy zdrowia. Ten wydaje się być dobrze opracowany ponieważ bierze pod uwagę schorzenia które często są pomijane przez rodziców, nauczycieli czy też pielęgniarki szkolne. W wielu przypadkach bilanse w szkołach wyglądają nie tak jak powinny. Rozumiem, że przebadanie bardzo dużej liczby uczniów w szkołach pochłania masę czasu, jednak jest to jeden z obowiązków pielęgniarki szkolnej, która często nie przywiązuje do tego dużej wagi. W wieku przedszkolnym czy też szkolnym bardzo łatwo jest korygować wszelkie wady postawy poprzez ćwiczenia, basen. Zachęcanie dzieci do zajęć wychowania fizycznego jest również bardzo ważna. Znam jedna nauczycielkę tego przedmiotu, która jest wielką przeciwniczką wypisywania zwolnień przez rodziców na “życzenie” ich dzieci. Zdarza się, że zwyczajnie ich nie toleruje, kontaktując się z rodzicami i wyjaśniając jak ważny jest ruch w prawidłowym rozwoju dziecka. W dzisiejszych czasach dobrowolny ruch wykonywany przez najmłodszych staje się rzadkością. Potrzebna jest więc odpowiednia kadra, która od młodego będzie wpajać dzieciom, że ruch jest czymś naprawdę ważnym, co uchroni ich przed wieloma schorzeniami. Co do problemów ze słuchem i wzrokiem to warto by było dodatkowo przeszkolić właśnie nauczycieli, ponieważ spędzają oni z dziećmi dużo czasu gdy wytężają właśnie te zmysły. Odwracanie głowy uchem, które lepiej słyszy czy częste mruganie, mrużenie oczu powinny być wyraźnym sygnałem dla nauczycieli, że dzieje się coś złego, co wymaga konsultacji ze specjalistą. Sam projekt, który umożliwa badanie się w tylu placówkach jest naprawdę wyciągnięciem pomocnej dłoni w kierunku maluchów, które na praktycznie na starcie swojego życia mogą korygować swoje wady po to aby w przyszłości móc normalnie funkcjonować. Ogromne dofinansowanie na poziomie 92 procent ogólnych kosztów na pewno zachęci wiele placówek do wzięcia udziału w tym programie. Tak powinny wyglądać wszystkie tego typu programy. Brawo!
Bardzo dobrze powiedziane. Inwestowanie w przyszłości najmłodszych pokoleń jest dla nas rzeczą najważniejszą ,priorytetową która powinna zawsze stać na pierwszym miejscu,dlatego że często zapomina się lub pomija grupę tych najmłodszych mowa tutaj o dzieciach przedszkolnych i wczesnoszkolnych wykrywanie wad postawy i ich zwalczanie na tym etapie rozwoju jest bardzo ważne. Można w takim wypadku wprowadzić dzieciom różnego rodzaju ćwiczenia korekcyjne lub innego rodzaju, w celu poprawienia lub skorygowania wandy. Ja również wykrywanie wady słuchu i mowy i wzroku jest bardzo ważne, gdyż dziecko w wieku przedszkolnym i szkolnym praktycznie zaczyna się dopiero uczyć i na podstawie obserwacji dużej grupy dzieci można zauważyć czy rozwija się prawidłowo czy też zaczyna znacznie odstawiać od grupy. Jest to łatwe do wykrycia przez specjalistów, niestety rodzic który nie jest odsłuchany w środowisku nie jest w stanie na własną rękę tego wykryć. Tutaj bardzo ważna jest możliwość skorzystania z pomocy specjalistów i wszelkiego rodzaju placówek ,które tej pomocy będą chciały udzielić. Rodzice z pewnością uświadomieni i mający świadomość ,że mogą skorzystać z programu zrobią to bo będę chcieli aby ich Dziecko rozwijało się jak najlepiej. Albo też dla pewności skorzystają z badań w celu upewnienia się, że dziecku nic nie dolega i nie nie ma podejrzenia wystąpienia wyżej wymienionych wad rozwojowych. Program jest bardzo potrzebny, będzie spełniał swoją rolę z pewnością. I dofinansowanie tutaj przez województwo małopolskie na ten cel jest rzeczą bardzo szczytną i potrzebna. I tak jak wyżej zostało wspomniane miejmy nadzieję ,że program odniesie sukces i zostanie rozszerzony na pozostałe województwa naszego kraju.
W dzisiejszych czasach najmłodsi coraz częściej rezygnują z aktywnego trybu życia na korzyść siedzenia w domu przed tabletami, smartfonami czy laptopami. Wiąże się to z pojawianiem się coraz częściej wad postawy czy od używania urządzeń elektrycznych problemów ze wzrokiem. Jak wspomniał użytkownik aimaro sporym problemem jest unikanie uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego w szkołach. Dawniej większość z nas czekała na te lekcje ponieważ można było oderwać się od nauki, dotlenić mózg aby dalej sprawniej funkcjonować w ciągu dnia. Obecnie wszystko obróciło się o 180 stopni. W perspektywie kilku lat będziemy obserwować skutki takiego postępowanie, które będzie prowadziło do coraz większych problemów z układem ruchu czy też wzrokiem. Wprowadzenie takiego programu może być pomocne dla tych dzieci, które od dzieciństwa nie dbały o swoje zdrowie. Wczesne wykrycie różnych schorzeń i odpowiednia motywacja przez specjalistów może przyczyni się do zmiany ich trybu życia i będzie w stanie jeszcze uchronić przed licznymi problemami w przyszłości. Wykrycie niepokojących chorób we wczesnym wieku pozwoli na ich korygowanie i pozwoli na łatwiejsze życie. Od zawsze wiadomo, że profilaktyka jest najlepszym sposobem na walkę z ewentualną chorobą. W przypadku wad postawy, które coraz częściej dotykają młodego pokolenia, warto by było wprowadzić obowiązkowe lekcje pływania. Zarówno dla dzieci, które w danej chwili mają już jakieś zaburzenie ale również dla tych zdrowych, aby utrzymać ich sylwetkę w jak najlepszej kondycji. To co wypracujemy sobie w dzieciństwie często procentuje tym, jak będziemy funkcjonować jako dorośli. Przekazanie 25 milionów pozwoli znacznej grupie dzieci prawidłowo się rozwijać i w przyszłości czerpać z życia wszystko co najlepsze. Warto aby podobny program wprowadzono stopniowo w kolejnych województwach. Ten wydaje się być opracowany bardzo dobrze, obejmując najczęstsze choroby na które można mieć jeszcze wpływ. Niech on będzie wzorem jak należy dbać o maluchy!
W ostatnich czasach sporo uwagi poświęcono seniorom organizując liczne programy oraz akcje. Teraz pora na nasze młodsze pokolenie. Korzystanie z funduszy europejski pozwoliło na promowanie zdrowia w wielu dziedzinach medycyny. Przekazanie takiej sumy tylko na jedno województwo na pewno okaże się strzałem w dziesiątkę i za kilka lat w tym regionie zdrowie dzieci na pewno będzie dużo lepsze niż w obecnych czasach. Dzieci z uwagi na duża liczbę godzin spędzanych w szkołach oraz zajęciach dodatkowych, nie mają zwyczajnie czasu żeby bawić się na dworze. Często ich rozwój intelektualny dzieci jest stawiany ponad rozwojem fizycznym, a przecież to idzie ze sobą w parze. Między innymi z tego powstają różne wady postawy. Nie jest to oczywiście jedynym czynnikiem. Kolejnymi są niepoprawne pozycje podczas siedzenia w szkolnych ławkach czy też biurkach. Coraz częściej porusza się temat zwyrodnień odcinka szyjnego wśród młodzieży od pochylania się ciągłego nad smartfonami. To jak poruszył użytkownik aimaro powinno leżeć również w gestii nauczycieli. Doskonale wiem, że samo zapanowanie nad dziećmi jest czymś niesłychanie trudnym, ale jeżeli co jakiś czas wspomni się całej klasie, aby prosto usiadła, to z czasem może to zostać zakodowane w ich głowach. Warto wpoić też takie nawyki, aby dzieci same siebie upominały. Wydaje mi się, że jest to jak najbardziej realne do zrobienia. A przecież słowa nic nie kosztują, a tego typu profilaktyka jest bardzo wskazana. Pozostałe koszta mogłyby być przekazane na wady związane ze wzrokiem, słuchem czy wymową, w przypadku których profilaktyka jest nieco trudniejsza do zrealizownia. Bardzo duża kwota na pewno pozwoli na poprawę stanu zdrowia wielu dzieci, które będą mogły czuć się pewniej wśród swoich rówieśników. Często jakieś wady są powodem do niesłusznych dyskryminacji, o które niestety coraz częściej w naszych czasach. Pod tym względem ten program również pośrednio pomoże dzieciom czuć się pewniej w środowisku, a to przecież bardzo ważne, aby dziecko znało swoją wartość.
Bardzo dobre wiadomości ! Wiadomo przecież, że każde pieniądze i środki poświęcone na czy to diagnostykę, czy leczenie najmłodszych jest zawsze słuszne. Województwo Małopolskie kładzie coraz większy nacisk na zwiększanie zasięgu diagnostyki i lecznictwa w swoich ośrodkach zdrowia. Myślę, że należy tutaj przytoczyć pewne fakty, o których informują strony internetowe, czy chociażby Dziennik Małopolski. Mianowicie, małopolskie szpitale i ośrodki zdrowia czeka prawdziwa rewolucja. Wszystko za sprawą rozstrzygniętego właśnie konkursu, w ramach którego zostanie zrealizowanych prawie trzydzieści projektów polegających na rozbudowie, modernizacji czy utworzeniu nowych oddziałów. Oddziały szpitalne zostaną też wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt i aparaturę medyczną. Na inwestycje w ponad dwudziestu placówkach samorząd województwa przeznaczył prawie sto czterdzieści milionów złotych Regionalnego Programu Operacyjnego ! Przyznają Państwo na pewno, że takie kwoty robią wrażenie. Profilaktyka pozwala na wczesne wykrycie groźnych, często zagrażających życiu chorób, co daje nam większe szanse na wyleczenie. Dobrze więc, że przeznaczona na nią będzie spora pula pieniędzy z Funduszy Europejskich. Długie kolejki w szpitalach i poradniach wszelkich specjalizacji pokazują, że w Polsce nadal mamy duży problem z wczesnym wykrywaniem i leczeniem groźnych chorób. Niestety, choroby leczone w późnym stadium częściej kończą się śmiercią chorego, ich leczenie jest też dłuższe, trudniejsze i bardziej kosztowne. Z analizy NFZ wynika bowiem, że blisko 30 procent wszystkich środków wykorzystywanych jest na leczenie zaledwie 1 procent ubezpieczonych, którzy są najciężej chorzy ! Zaniedbywanie profilaktyki jest nie tylko złe ze względu na zdrowie Polaków, ale także nieopłacalne. Dlatego warto wykorzystać na ten cel Fundusze Europejskie. Środki na profilaktykę zostały przewidziane w ogólnopolskim Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) oraz w programach regionalnych (RPO), które działają w każdym województwie. Jak widać, inne województwa powinny brać przykład z małopolskiego i jak najszybciej, także u siebie wdrożyć nowe programy profilaktyczne.
Takie artykuły zawsze cieszą. Dobrze, że Unia Europejska i samorządy zwracają szczególną uwagę na dzieci i młodzież. W końcu sami wiemy, że w leczeniu, czy rehabilitacji najważniejsze jest jak najwcześniejsze wykrycie wady postawy, czy wady wymowy. Wady postawy ze względu na częstość ich występowania stały się powszechnym problemem społecznym. Poza czynnikami, na które nie mamy wpływu istnieje szereg innych elementów, których wyeliminowanie stanowi klucz do profilaktyki i rehabilitacji wad postawy. Nauczyciel prowadzący zajęcia gimnastyki korekcyjnej bez pomocy rodziców, opiekunów i innych nauczycieli nie będzie w stanie osiągnąć satysfakcjonujących rezultatów, dlatego ważne jest ustalenie wspólnego frontu działania w korygowaniu wady postawy. Wady postawy u dzieci i młodzieży są coraz częściej spotykane, nieprawidłowo pochylona głowa, zaokrąglone plecy, skoliozy, wady kończyn dolnych. Zaburzenia, które nie zostaną odpowiednio wcześnie wyleczone przyniosą wiele dolegliwości w wieku późniejszym, wtedy też ich korekcja będzie znacznie trudniejsza. W ciągu całego życia postawa człowieka ulega licznym zmianom. Czas największych przemian przypada na okres wzrostu, natomiast po jego zakończeniu (między 18 – 20 rokiem życia) postawa stabilizuje się. Dlatego tak istotne jest wypracowanie prawidłowych wzorców w okresie młodzieńczym. Najważniejszym działaniem profilaktycznym jest uświadomienie rodzicom i dzieciom obecności wady postawy i zagrożeń, które wynikają z tego faktu. Należy przekonać młodego pacjenta i rodziców do podjęcia współpracy, ponieważ większość wcześnie wykrytych wad poddaje się rehabilitacji. Zaniedbanie wad postawy grozi noszeniem gorsetu ortopedycznego, a niekiedy nawet operacją. Przy wcześnie wykrytej (w 7-8 roku życia) wadzie wystarczą systematyczne ćwiczenia korygujące i zmiana nawyków. Dlatego też mam nadzieję, że program ufundowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego uchronią wiele dzieci przed rozwijaniem się wad kręgosłupa i umożliwi jak najszybszą diagnostykę i wdrożenie odpowiedniego leczenia.
Oczywiście zgadzam się ze wszystkimi przedmówcami. Fajnie, że program dotyczy nie tylko wad postawy ( które oczywiście są niezwykle ważne w wieku rozwojowym), ale także zaburzenia słuchu, czy wady wymowy. Sami wiemy, jak duża ilość dzieci, szczególnie w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym sepleni, jąka się czy zacina. Aby dziecko mogło bez przeszkód porozumiewać się z otoczeniem powinno właściwie odbierać i rozumieć kierowane do niego słowne komunikaty oraz posiadać umiejętność ich nadawania. Z różnych przyczyn zaburzeniu może ulec tak odbiór, jak i rozumienie mowy, a to z kolei może skutkować wolniejszym nabywaniem umiejętności tworzenia ustnych wypowiedzi. W innym przypadku rozumienie mowy może być całkowicie poprawne, trudności natomiast pojawiają na płaszczyźnie produkcji mowy. Uszkodzenie narządu słuchu decyduje o rozwoju mowy dziecka. Słuch odpowiada nie tylko za słyszenie i rozumienie innych, ale również za autokontrolę własnej mowy. Głuchota prowadzi do poważnych opóźnień w rozwoju mowy, a w skrajnych przypadkach – nawet do zahamowania rozwoju języka. Z kolei na skutek niedosłuchu powstają rozmaite wady wymowy. Im wcześniej rozpoznamy uszkodzenie narządu słuchu i zaopatrzymy dziecko we właściwą protezę słuchową, tym lepsze są rokowania. Możliwe jest rozpoczęcie systematycznej rehabilitacji surdologopedycznej, ta zaś stwarza dziecku możliwość nauki mowy i stymuluje rozwój ogólny. Mam nadzieję, że przybliżyłam chociaż jednej osobie fakt, jak ważna jest wczesna diagnostyka wad nie tylko kręgosłupa, czy poruszania się, ale także zaburzeń słuchu, czy mowy. Oby jak najwięcej funduszy znajdowało się na takie przedsięwzięcia.