Już za kilka miesięcy studenci Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu będę kształcić się w Centrum Symulacji Medycznej (CSM). To zupełnie nowa, nieosiągalna dotąd jakość nauczania umiejętności praktycznych. Projekt powstał dzięki środkom Programu Wiedza Edukacja Rozwój.

W uroczystym otwarciu CSM wzięli udział m.in. przedstawiciele uczelni, Ministerstwa Zdrowia oraz media. W części oficjalnej organizatorzy podziękowali wszystkim, którzy przyczynili się do doprowadzenia projektu do szczęśliwego zakończenia. Goście obejrzeli także pokazy symulacyjne.

CSM mieści się w zabytkowych wnętrzach czterokondygnacyjnego budynku z XIX-wieku. Poprzednio znajdowały się w nim szpitalna pralnia, kuchnia i stołówka.

Liczby projektu

  • 25 mln zł: wartość inwestycji
  • 18 mln zł : dofinansowanie z Funduszy Europejskich
  • 381 – liczba studentów mogących odbywać zajęcia w CSM w jednym czasie
  • 6 sal wysokiej wierności
  • 14 pracowni niskiej wierności
  • 8 sal do debriefingu
  • 1 sala audytoryjna
  • 14 techników symulacji
  • 2 edukatorów
  • 2 pracowników naukowo-dydaktycznych (adiunkt, asystent)
  • 1 pracownik administracji

Wszystko wg planu

Scenariusze symulacji tworzą nauczyciele akademiccy, którzy zajęcia obserwują zza lustra weneckiego. Dzięki temu mają kontrolę przebiegu symulacji, a technicy mogą zmieniać parametry życiowe pacjentów. Po skończonych zajęciach studenci oglądają film z przeprowadzonej symulacji. Pozwala to ocenić, co zrobili dobrze, a które elementy wymagają poprawy. To doskonały sposób nauki, który pozwala lepiej radzić sobie ze stresem pod presją czasu.

W przyszłości uczelnia chce uruchomić letnią szkołę symulacji dla studentów różnych kierunków. Będą się w niej odbywały symulowane dyżury z zaplanowanym 12-to godzinnym scenariuszem i podziałem ról dla przedstawicieli konkretnych zawodów medycznych oraz osób znajdujących się na różnych etapach edukacji.

Zajęcia w CSM we Wrocławiu w pełnym wymiarze rozpoczną się w roku akademickim 2018/2019.


Źródło: Ministerstwo Zdrowia