Uczniowie blisko 400 szkół podstawowych z całej Polski poznawali prawa pacjenta w ramach akcji edukacyjnej pod nazwą „Prawa pacjenta – a co to takiego?”.
W ramach projektu Biuro Rzecznika Praw Pacjenta we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji przygotowało materiały dydaktyczne do przeprowadzenia lekcji na temat praw pacjenta dla klas 1-3 oraz dla klas 4-6.
Chętne do udziału w akcji szkoły otrzymywały materiały dydaktyczne do samodzielnego przeprowadzenia lekcji przez nauczycieli lub zajęcia te realizowali pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Podczas lekcji dzieci dowiedziały się, że nie tylko dorośli mają swoje prawa, poznały prawa zapisane w Karcie Praw Dziecka-Pacjenta przysługujące im, ich rodzicom czy opiekunom i rozmawiały o swoich doświadczeniach w korzystaniu z pomocy medycznej.
Ponad 850 lekcji w 246 szkołach w całej Polsce i ponad 21 tys. uczniów, którzy poznali prawa pacjenta – to efekt zajęć przeprowadzonych przez pracowników Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Ponadto 140 szkół zadeklarowało przeprowadzenie lekcji samodzielnie – przez nauczycieli pracujących w danych placówkach – dla kolejnych 14 tys. uczniów.
Akcja rozpoczęła się 1 września 2016 roku, a jej finał nastąpi pod koniec roku szkolnego.
Komentarze
[ z 2]
Dobry pomysł, by uświadamiać najmłodszych pacjentów odnośnie bezpieczeństwa i tego jakie prawa przysługują im kiedy potrzebują pomocy lekarza lub dłuższej opieki medycznej. Dzięki przeprowadzaniu podobnych akcji może przyszli dorośli pacjenci będą lepiej odnajdywali się w systemie opieki zdrowotnej, a w konsekwencji będą czuli się bezpieczniejsi, a jednocześnie będą przeciwdziałać łamaniu tych praw. Jest to ważne zwłaszcza w mniejszych ośrodkach zdrowotnych, gdzie często pracuje niewielu lekarzy i mogą oni pozwalać sobie na więcej zwłaszcza jeśli zdają sobie sprawę, że ludzie przy tradycyjnym podejściu do opieki zdrowotnej nie będą i tak się skarżyć, a będą wdzięczni za uzyskanie jakiejkolwiek pomocy. Takie podejście nie jest w obecnych czasach najlepszym, a powinniśmy się temu przeciwdziałać, uświadamiając pacjentów jakie są ich prawa. Jeśli nasi podopieczni którymi opiekujemy się na oddziałach będą bardziej świadomi przysługujących im praw, a my będziemy ich przestrzegać to cały proces leczenia i współpraca lekarz-pacjent będzie przebiegała sprawniej i z obustronnym zadowoleniem.
Nie jestem pewien czy tak mali pacjenci będą w stanie wykorzystać bezpośrednio na sobie uzyskane na spotkaniach wiadomości dotyczące praw pacjenta. Nie mniej jednak cieszę się, że podobne wydarzenia są organizowane. Być może dzięki nim łatwiej będzie się pacjentom odnaleźć w systemie opieki zdrowotnej, a to może usprawnić pracę całego oddziału, a już na pewno lekarza opiekującego się chorym. Niemniej jednak wydaje mi się, że poza szkoleniem dotyczącym samych praw pacjentów, warto byłoby z najmłodszymi porozmawiać również o obowiązkach chorego oraz nauczać podstawowych zasad kultury i odpowiedzialnego zachowania, tak żeby nie dopuścić do sytuacji jaki e w tej chwili wciąż mają miejsce, a mianowicie wszelkiego rodzaju przejawy braku zadowolenia z systemu opieki zdrowotnej, czy nawet pracy lekarza, które nawet jeśli nie zawinił doktor i tak mogą właśnie dla niego zakończyć się nieprzyjemnymi konsekwencjami.