1 grudnia rusza nowa odsłona infolinii Polskiego Towarzystwa Chorób Atopowych (PTCA). To szybka odpowiedź organizacji na listopadowe zmiany w programie lekowym B.124 finansowanym ze środków publicznych. Od początku przyszłego miesiąca dyżurujący niemal codziennie specjalista odpowie na wszelkie pytania dotyczące zasad kwalifikacji do programu lekowego, podpowie jakie placówki realizują leczenie oraz pomoże pacjentowi w odnalezieniu się w gąszczu formalności. To nie koniec zmian: chorym na AZS, łuszczycę i inne choroby zapalne skóry oraz ich opiekunom, telefonicznego wsparcia udzieli również ekspertka od dietoterapii. Wszystkie konsultacje za pośrednictwem infolinii są bezpłatne.
Funkcjonująca od 2020 roku infolinia PTCA skierowana jest to pacjentów chorujących na atopowe zapalenie skóry i rodziców dzieci zmagających się z tą chorobą, ale również dla lekarzy, którzy poszukują informacji dla swoich pacjentów.
– Ideą, która przyświecała nam przy tworzeniu infolinii, była potrzeba wsparcia chorych, ich opiekunów oraz zapewnienie rzetelnych informacji na temat choroby, możliwości terapeutycznych oraz dostępnych form wsparcia. Dziś, dzięki nowoczesnemu systemowi rejestracji zgłoszeń, możemy takie wsparcie zapewnić każdemu potrzebującemu – podkreśla Hubert Godziątkowski, prezes Polskiego Towarzystwa Chorób Atopowych, rodzic dziecka z atopowym zapaleniem skóry.
Twórcy infolinii podążają za bieżącymi potrzebami swoich podopiecznych. Od chwili powstania dyżurujący w jej ramach eksperci udzielają rzetelnej informacji na temat dostępnych form pomocy dla chorych na AZS oraz rekomendują placówki medyczne i wykwalifikowanych w kierunku atopii lekarzy. W ramach funkcjonowania infolinii dla Członków PTCA dostępna jest również bezpłatna konsultacja psychologiczna, szczególnie ważna i potrzebna w przypadku tego schorzenia. Okresowo infolinia była również wzbogacana o dodatkowe funkcje: podczas realizacji projektu #SOSAtopia! zainteresowani mogli skontaktować się z dermokonsultantką - specjalistką w zakresie pielęgnacji skóry emolientami, a w czasie pandemii specjaliści doradzali pacjentom wybór ośrodków prowadzących badania kliniczne.
1 listopada 2022 r. Ministerstwo Zdrowia opublikowało wykaz leków refundowanych, w którym znalazły się nowe leki dla pacjentów z atopowym zapaleniem skóry. Wraz ze zmianami w programie lekowym powstała potrzeba, żeby chorym zainteresowanym nowymi możliwościami terapeutycznymi udzielić merytorycznej i precyzyjnej informacji.
- Nowy program lekowy B.124 wprowadza zmiany dotyczące leków i grup, które leczeniem zostaną objęte. Zmianą jest tu między innymi włączenie do programu placówek pediatrycznych. W tym zakresie machina administracyjna dopiero rusza. - mówi Hubert Godziątkowski, prezes Polskiego Towarzystwa Chorób Atopowych, nawiązując do długo wyczekiwanej decyzji o objęciu leczeniem pacjentów od 6. do 17. roku życia.
Aby uniknąć chaosu informacyjnego, PTCA rozszerzyło zakres tematyczny swojej infolinii. Dzwoniąc pod bezpłatny numer 22 164 78 83, każdy zainteresowany może uzyskać wskazówki, jaka jest procedura i kryteria kwalifikacji do refundowanego leczenia oraz w jakich placówkach na terenie całego kraju, pacjent otrzyma pomoc medyczną.
- Chcemy usprawnić proces kwalifikowania do programu lekowego, dlatego informujemy również lekarzy, głównie dermatologów i alergologów, o nowych możliwościach i obowiązujących procedurach. Naszym celem jest umożliwienie pacjentom skorzystania z nowych perspektyw terapeutycznych. - dodaje pomysłodawca przedsięwzięcia Hubert Godziątkowski.
Kolejną nowością zainicjowaną przez PTCA będą telefoniczne porady dotyczące właściwej przy tego rodzaju schorzeniach diety. Od 1 grudnia, dwa razy w tygodniu, przy telefonie wsparcia dyżurować będzie Zofia Kowalska - specjalistka wykwalifikowana w dietoterapii dla osób z zapalnymi chorobami skóry – głównie z AZS i łuszczycą.
- Nasza infolinia wyróżnia się na tle podobnych inicjatyw w Polsce. Służymy pacjentom oraz ich rodzinom kompleksową informacją i rzetelną wiedzą. Odpowiadamy na ich pytania, wspomagając w walce z chorobą. Wierzymy, że dzięki infolinii pacjenci będą mogli sprawniej poruszać się po zawiłościach systemu i otrzymają wsparcie, jakiego potrzebują. – podsumowuje Hubert Godziątkowski.
Komentarze
[ z 0]