Świetlikowo składa się z dwóch głównych obszarów – ogólnodostępnego (zawierającej aktualności, wiadomości branżowe oraz informacje o działaniu portalu) oraz obszaru użytkownika – dostępny po zalogowaniu. Rejestracja pozwala na dostosowanie gier do potrzeb i możliwości poszczególnych użytkowników oraz daje szansę stałego śledzenia postępów dziecka.
Aplikacje w portalu automatycznie dostosowują się do potrzeb użytkowników, by skupić się najlepiej na ich potrzebach. Aby było to możliwe rodzice/opiekunowie wypełniają ankietę, a dziecko gra w specjalną grę, pozwalającą na określenie potrzeby dostosowania gier pod kątem wielkości, kontrastu, konturu i tła. Takie podejście pozwala systemowi Świetlikowa na automatyczne dostosowanie gier do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Na portalu znajduje się ponad 900 edukacyjnych gier poprawiających m.in. koordynację wzrokowo-ruchową. Dzięki możliwości zmiany m.in. wielkości czcionki czy kontrastu mogą z niego korzystać także słabowidzący.
Wszystkie gry dostępne w Świetlikowie zostały przygotowane i przetestowane przez aktywnych zawodowo terapeutów oraz szeroką grupę dzieci.
Partnerem projektu zostało Uniwersyteckie Centrum Okulistyki i Onkologii w Katowicach jako wiodący ośrodek okulistyki dziecięcej w Polsce.
Więcej: swietlikowo.edu.pl
Komentarze
[ z 3]
Bardzo fajny pomysł. Tym bardziej, że w chwili obecnej chyba każdy malec ma dostęp do komputera. Co więcej, zabawy dzieci coraz częściej przenoszą się właśnie do komputera i w dużej mierze ograniczają się do świata wirtualnego. Warto więc wykorzystywać nową dynamikę świata i obszar funkcjonowania pacjentów, aby zwiększać efektywność proponowanych terapii. Gry komputerowe mogą spełniać to zadanie i w sposób atrakcyjny, a zarazem funkcjonalny umożliwiać codzienne sprawdzanie postępów rozwoju dzieci oraz analizę poprawy ich funkcji widzenia. Pozostaje jeszcze kwestia, aby dotrzeć do pacjentów oraz rodziców dzieci z zaburzeniami widzenia z informacją o nowych możliwościach leczenia. Na pewno dla dzieci taka forma może wydawać się bardziej atrakcyjna od zajęć z terapeutą, a rodzicom może stanowić to lepsze rozwiązanie umożliwiające zajęcie się dzieckiem bez konieczności poświęcania swojego wolnego czasu na wybranie się z dzieckiem do specjalisty.
Świetna wiadomość. W ogóle cieszę się, że coraz więcej innowacyjnych przedsięwzięć przenosi się o świata wirtualnego i nowoczesnych technologii. Tworzone są gry, programy i aplikacje które ułatwiają proces rehabilitacyjny nie tylko w grupie dzieci z problemami ze wzrokiem. Również w przypadku innych chorób można znaleźć odpowiednie programy, które mogą ułatwić proces rozwoju lub terapii. Żałuję tylko, że pacjenci coraz mniej chętnie podejmują normalny wysiłek i aktywność ruchową w realnej rzeczywistości. Wydaje się to mało optymistyczne względem zdrowia naszych przyszłych, dorosłych pacjentów. Tak naprawdę efekty tego zobaczymy dopiero za kilka lat, kiedy pokolenia obecnych dzieci dorosną. Jeśli już teraz problem nadwagi, otyłości, chorób metabolicznych, oraz zwyrodnień i wielu innych przypadłości wydaje się być poważny, co dopiero się wydarzy, kiedy pacjenci nie będą stosować diety z warzywami i owocami oraz nie będą podejmować aktywności ruchowej, a o kontakty społeczne ograniczać do wirtualnego świata możemy za kilka lat spotkać się z poważnym problemem i trudno jest w tej chwili przewidzieć jak olbrzymie będą to konsekwencje. Mam nadzieję, że będziemy w stanie sobie z nimi poradzić...
Fajnie, że cyfryzacja świata nie prowadzi już tylko do negatywnych powikłań związanych z wytężaniem wzroku i męczeniem gałek ocznych na pracę związaną z obserwowaniem ekranów cyfrowych emitujących światło. Takie wykorzystywanie nowych technologii raczej miałoby marne szanse by prowadzić do pozytywnych zjawisk i musiałoby się wiązać w dłuższej perspektywie czasu z pojawianiem się powikłań nieraz trudnych do wyleczenia, czy w ogóle nie możliwych do tego by je odwrócić. Cieszę się więc, że naukowcy, albo w tym przypadku raczej praktykujący informatycy podejmują starania, aby umożliwić pacjentom prawidłowe rozwijanie zdolności widzenia, dzięki czemu wpływają na zwiększenie ich możliwości i doskonalenie zdrowia na późniejsze lata. To bardzo ważne i cieszę się ogromnie, że ma miejsce. Co więcej, uważam za bardzo pozytywny aspekt i mam nadzieję, że w tym kierunku właśnie będą starali się informatycy podążać, dzięki czemu pojawi się szansa na znaczne udoskonalenie wielu metod leczenia różnych chorób czy zaburzeń związany z układem optycznym i możliwościami widzenia, a jeśli nie to przynajmniej uda się części z nich uniknąć lub ograniczyć siłę ich rozwoju.