Narodowy Fundusz Zdrowia opublikował informację o wynikach kontroli realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przeprowadzonych przez Terenowe Wydziały Kontroli NFZ w II kwartale 2021 r.

W II kwartale 2021 roku, Terenowe Wydziały Kontroli Narodowego Funduszu Zdrowia przeprowadziły łącznie 144 kontrole realizacji umów w obszarze świadczeń opieki zdrowotnej. W 27 przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji umów. Pozostałe postępowania kontrolne zakończyły się negatywną oceną podmiotów kontrolowanych (75 postępowań) lub oceną pozytywną z jednoczesnym wskazaniem nieprawidłowości (42 postępowania).

W II kwartale 2021 roku Terenowe Wydziały Kontroli przeprowadziły również 65 kontroli realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem Covid 19, które są finansowane przez NFZ ze środków pochodzących z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 oraz budżetu państwa z części, której dysponentem jest Ministerstwo Zdrowia. W 33 przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji zadań. Pozostałe postępowania kontrolne zakończyły się negatywną oceną podmiotów kontrolowanych (6 postępowań) lub oceną pozytywną z jednoczesnym wskazaniem nieprawidłowości (26 postępowań).

W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono nieprawidłowości dotyczące m.in.:

  • wykazywania do rozliczenia świadczeń niezasadnych, nieprawidłowych lub niezgodnych ze stanem faktycznym;
  • sprawozdawania i rozliczania świadczeń nie znajdujących potwierdzenia w dokumentacji medycznej (procedury/porady/inne);
  • stwierdzenia braku zasadności hospitalizacji;
  • niewłaściwej kwalifikacji do leczenia szpitalnego pacjentów, dla których cel leczenia mógł być osiągnięty w warunkach ambulatoryjnych;
  • nieuzasadnionej odmowy udzielenia świadczenia pacjentowi;
  • realizowania świadczeń niezgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • rozliczenia świadczeń, których faktycznie nie zrealizowano;
  • zakwalifikowania świadczeń do niewłaściwego produktu rozliczeniowego (grupy);
  • nieprawidłowego sprawozdania rozpoznania głównego;
  • udzielania świadczeń w sposób i w warunkach nieodpowiadających wymogom określonym w obowiązujących przepisach lub umowie;
  • braku dostępności do świadczeń lekarza POZ;
  • braku uprawnień do realizacji świadczenia;
  • nieprawidłowego kwalifikowania świadczeń do rozliczenia;
  • niezgłoszenia zmian do załącznika nr 2 do umowy „Harmonogram - zasoby”;
  • niezgłoszenia OW przerwy w udzielaniu świadczeń;
  • niepowiadomienia OW o zamknięciu poradni;
  • niepowiadomienia OW o zaprzestaniu działalności Oddziału Dziennego Rehabilitacji Dzieci z Zaburzeniami Wieku Rozwojowego;
  • braku wymaganego wyposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną;
  • gromadzenia informacji lub prowadzenie dokumentacji medycznej w sposób naruszający przepisy prawa;
  • nierzetelnego prowadzenia okołooperacyjnych kart kontrolnych lub ich braku;
  • nieokreślenia w regulaminie organizacyjnym koordynatora kontrolnych kart okołooperacyjnych;
  • niewykonania przez świadczeniodawcę w terminie zaleceń pokontrolnych;
  • braku dokumentów sprzedaży (paragonów/faktur) wystawionych przez podmiot na wydane świadczeniobiorcom środki pomocnicze;
  • realizacji szczepień niezgodnie z Narodowym Programem Szczepień Covid 19.

Źródło: NFZ