Brzeskie Centrum Medyczne rozpoczyna realizowanie projektu w zakresie kompleksowej opieki nad matką i dzieckiem. Program trwał będzie przez najbliższe dwa lata, a BCM przeznaczy na niego około 2 miliony złotych.
Obejmuje on działania z zakresu wczesnego wykrywania wad rozwojowych – badania prenatalne, organizację szkół rodzenia, porady laktacyjne, rehabilitację kobiet po porodzie, wsparcie psychologiczne, dietetyczne i fizjoterapeutyczne, wsparcie psychospołeczne w zakresie pogłębionej diagnostyki rozwoju dziecka, wsparcie koordynowane dzieci z zakresu żywienia, mobilny instruktarz rehabilitacyjny w warunkach domowych, szczepienia dzieci przeciwko pneumokokom oraz wszelkie działania informacyjne i edukacyjne.
Programem objęte zostaną kobiety w ciąży i dzieci do drugiego roku życia z powiatów brzeskiego i namysłowskiego.
Projekt realizowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO Województwa Opolskiego na lata 2014-2020.
Komentarze
[ z 2]
Myślę, że opieka nad mamą i dzieckiem powinna wykraczać poza mury szpitala. Ważna jest edukacja rodziców tak, aby upewnić się, że dziecko będzie miało zapewnione bezpieczeństwo i optymalne warunki rozwoju (w miarę możliwości). Jakość i intensywność bodźców ma bardzo istotny wpływ na rozwój dziecka. Zasadniczym źródłem bodźców jest dla malucha najbliższe otoczenie, czyli rodzice i mieszkanie. Należy pamiętać o codziennych spacerach, po to, aby dziecko adaptowało się w warunkach naturalnych, co ma wpływ na jego zdrowie i staje się formą wypoczynku. Dla noworodka i niemowlęcia ogromne znaczenie ma pielęgnacja. Codzienne karmienie, przewijanie, noszenie, kąpanie dostarcza bardzo różnorodnych wrażeń. Na początku pielęgnacja wydaje się bardzo trudna, często pojawiają się pytania, czy to prawidłowo robię, czy maluszkowi nie robię krzywdy. Na szczęście instynkt i intuicja rodzicielska dobrze podpowiadają nam, jak zajmować się maluchem. Z czasem opiekujemy się dzieckiem coraz sprawniej. Zaczynamy dostrzegać, że zabiegi pielęgnacyjne są świetną formą zabawy z dzieckiem i stymulują jego rozwój. Już noworodek ma znakomicie rozwinięty zmysł dotyku, dlatego lubi być noszony, świetnie odbiera pieszczoty, uwielbia masaż. Pierwsze doznania, które powstają pod wpływem dotykania oraz bycia dotykanym, mają ogromne znaczenie dla rozwijania się i kształtowania się wrażliwości dotykowej, umiejętności ruchowych oraz orientacji przestrzennej. Dotyk ma olbrzymie znaczenie dla zdrowia i dobrego samopoczucia dziecka.
Obecnie świadczenia edukacyjne dla kobiet ciężarnych finansowane przez NFZ udzielane są w ramach edukacji przedporodowej opiekę w okresie ciąży, porodu i połogu, w tym edukację przedporodową realizowaną u kobiet w ciąży (w tym w ciąży wysokiego ryzyka), począwszy od 21. tygodnia ciąży do terminu rozwiązania, a także opiekę nad kobietą, noworodkiem i niemowlęciem do ukończenia 2. miesiąca życia w ramach działalności Położnej Środowiskowej POZ. Przewidziane w ramach niniejszego Programu działania mobilnej opieki okołoporodowej nie są finansowane w ramach NFZ w województwie opolskim. JST w innych województwach realizują programy zawierające elementy proponowane w niniejszym programie, ale nie są to programy, z których mogą skorzystać mieszkańcy województwa opolskiego. JST wspierają w różny sposób funkcjonowanie szkół rodzenia, oddziałując poprzez edukację zdrowotną na świadomość rodziców, przygotowują ich w ten sposób do przyszłej roli rodziców. Niemniej jednak działania te są fragmentaryczne oraz nie mają cech kompleksowości. W czasie 4 wizyt patronażowych położne powinny prowadzić edukację zdrowotną i udzielać podstawowych porad w zakresie kamienia piersią i laktacji. Matka może korzystać z opieki położnej do końca laktacji, a dziecko po ukończeniu 2 miesiąca życia zostaje przekazane pielęgniarce POZ. Przedstawiona opieka odpowiada opisanej w literaturze „podstawowej poradzie laktacyjnej”, którą może zapewnić osoba sprawująca opiekę nad matką i dzieckiem, posiadająca II poziom wiedzy o laktacji. Opieka laktacyjna w obecnym systemie jest niewystarczająca, zwłaszcza w przypadku złożonych, skomplikowanych, trudnych diagnostycznie problemów. Brak wiedzy i czasu na zajęcie się problemami laktacji podczas rutynowych wizyt u lekarza pediatry, ginekologa czy położnej jest dobrze udokumentowane w literaturze światowej . Wiele kobiet po porodzie, pomimo dobrej opieki prowadzonej przez położne POZ będzie potrzebowało dodatkowej, specjalistycznej porady laktacyjnej, którą warto im zapewnić. Dostępnymi, finansowanymi ze środków publicznych świadczeniami opieki zdrowotnej w zakresie przedstawionego problemu zdrowotnego objętego programem są badania prenatalne dla kobiet z grupy ryzyka. Program Narodowego Funduszu Zdrowia obejmuje wykonanie testu biochemicznego i badania USG pomiędzy 11. a 13. tygodniem ciąży, w celu oszacowania ryzyka wystąpienia aberracji chromosomalnej, poradę genetyczną obejmującą wywiad lekarski z uwzględnieniem wywiadu genetycznego, ocenę i interpretację wyników badań oraz decyzję, co do dalszego postępowania (w przypadku wskazań medycznych skierowanie na badania inwazyjne po wyrażeniu przez pacjentkę zgody na ich wykonania). Do włączenia do programu z NFZ uprawnione są kobiety w ciąży, spełniające co najmniej jedno z następujących kryteriów: wiek matki powyżej 35 lat; wystąpienie w poprzedniej ciąży aberracji chromosomowej płodu lub dziecka; stwierdzenie znacznie większego ryzyka urodzenia dziecka dotkniętego chorobą uwarunkowaną monogenetycznie lub wieloczynnikową; stwierdzenie w czasie ciąży nieprawidłowego wyniku badania USG lub badań biochemicznych wskazujących na zwiększone ryzyko aberracji chromosomowej lub wady płodu. Od miesiąca czerwca 2016 kobiety będą mogły korzystać z koordynowanej opieki nad kobietą w ciąży , którą Narodowy Fundusz Zdrowia przedstawił pod koniec grudnia 2015 r. Celem programu jest zapewnienie przyszłym mamom pełnej, dostępnej, bezpiecznej opieki wysokiej jakości w czasie fizjologicznej ciąży, porodu i pierwszych 6 tygodni po urodzeniu dziecka. Nad bezpieczeństwem kobiety i dziecka czuwać ma zespół złożony z lekarza ginekologa, położnej oraz lekarzy ze szpitala. Zespół ma zapewniać opiekę od momentu potwierdzenia ciąży do zakończenia okresu połogu. Kobieta w ciąży będzie mogła zgłosić się do programu na każdym etapie ciąży. Realizowane działania służące diagnozowaniu i eliminowaniu nieprawidłowości rozwoju u dzieci do 2 roku życia proponowane w ramach niniejszego programu nie są objęte środkami Narodowego Funduszu Zdrowia wykazują jednak komplementarność do działań finansowanych z NFZ. Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek przeprowadzenia w odpowiednich okresach życia dziecka bilansów zdrowotnych, które są jednym z najważniejszych badań profilaktycznych. Ocenie podlega zarówno rozwój fizyczny, jak i podstawowy stan neurologiczny dziecka. W wypadku wykrycia nieprawidłowości lekarz może skierować dziecko na badania diagnostyczne niezbędne do rozpoznania choroby i postawienia diagnozy. Następnie w uzasadnionych przypadkach dziecko kierowane jest do opieki specjalistycznej, w tym rehabilitacji finansowanej ze środków NFZ. Niemniej jednak wczesne rozpoznanie nieprawidłowości rozwojowych małych dzieci jest niezwykle trudne i wymaga wnikliwej obserwacji, która w wielu wypadkach nie jest możliwa podczas rutynowego badania przeprowadzanego w czasie bilansu zdrowotnego. Stąd w ramach projektów realizowane będą działania o charakterze dodatkowym, wspomagające proces wykrywania nieprawidłowości rozwoju oraz ich eliminacji. Poprawa opieki nad matką, noworodkiem i małym dzieckiem stanowi jeden z celów operacyjnych Narodowego Programu Zdrowia na lata 2007-2015 oraz cel strategiczny ujęty w Strategii Ochrony Zdrowia dla Województwa Opolskiego na lata 2014–2020. Ze względu na szczególną na tle kraju sytuację województwa opolskiego zaistniała potrzeba skoordynowania i prowadzenia skutecznej polityki demograficznej we wszystkich jej aspektach. W odpowiedzi na obecne i prognozowane zmiany demograficzne przyjęto Program Specjalnej Strefy Demograficznej w województwie opolskim do 2020 r. „Opolskie dla rodziny”. Wśród celów szczegółowych tego Programu jest rozwój opieki zdrowotnej nad matką i dzieckiem, gdzie rodzina staje się centralnym punktem odniesienia dla skierowanego do niej systemu usług publicznych oferujących wsparcie i opiekę. Wsparcie w tym zakresie zostało również wskazane, jako jedno z narzędzi implementacji celów operacyjnych Policy Paper dla ochrony zdrowia na lata 2014-2020 (narzędzie nr 19 Opracowanie i wdrożenie programów wczesnego wykrywania wad rozwojowych i rehabilitacji dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych). Program poprawy opieki nad matką i dzieckiem (…) będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, w ramach celu tematycznego 9 Promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją, osi priorytetowej VIII Integracja społeczna (Priorytet Inwestycyjny 9 iv). Celami programu Światowej Organizacji Zdrowia – Zdrowie , zajmującego istotne miejsce wśród celów i zadań Narodowego Programu Zdrowia oraz mającego szczególną podbudowę legislacyjną w zapisach Konstytucji RP, Konwencji o prawach dziecka i w dokumentach Światowego Szczytu w Sprawach Dzieci ONZ, jest wczesne inwestowanie w zdrowie. Wspieranie dobrego stanu zdrowia w całym cyklu życia przynosi zysk w postaci zwiększającej się średniej długości życia w zdrowiu oraz ogólnej długości życia, co przekłada sie na istotne korzyści społeczno-ekonomiczne i indywidualne. Zachodzące w wielu krajach zmiany demograficzne powodują konieczność wdrożenia strategii cyklu życia , która nada priorytet nowym podejściom i metodom promowania zdrowia i profilaktyki chorób. Poprawa poziomu zdrowia i zwiększenie równości w zdrowiu rozpoczyna się juz w życiu płodowym, i w okresie wczesnego rozwoju dziecka . Podstawy zdrowia kształtują się w okresie prenatalnym i wczesnym dzieciństwie. Niska waga urodzeniowa bywa oznaką przynależności do ubogiej grupy społecznej i zawiera w sobie czynniki ryzyka. Powolny wzrost i rozwój oraz brak emocjonalnego wsparcia w okresie wczesnego dzieciństwa może wprowadzić dziecko na ścieżkę słabego rozwoju społecznego i intelektualnego, co stwarza ryzyko dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Wpływa to oczywiście na fizyczne, intelektualne i emocjonalne funkcjonowanie człowieka w życiu dorosłym. Polityka zdrowotna powinna przyczyniać się nie tylko do powstawania sieci bezpieczeństwa, lecz także powinna stwarzać możliwości wczesnego unikania strat . W ostatnim czasie przywiązuje się większą wagę do martwych urodzeń, jako niedoszacowanego do tej pory problemu zdrowotnego, którego rozmiary można zmniejszyć przez poprawę opieki medycznej podczas ciąży i porodu. Dopiero niedawno, w krajach rozwiniętych zaczęto przywiązywać wagę do znaczenia martwego urodzenia dla rodziny i jej przyszłości . Poprawę opieki medycznej nad matką i dzieckiem, w kontekście polityki ludnościowej, wiązano z działaniami na rzecz: • kształtowania prozdrowotnych postaw i przeciwdziałanie antyzdrowotnym zachowaniom kobiet w wieku rozrodczym, • poprawę dostępności i jakości świadczeń profilaktyczno-leczniczych dla kobiet w ciąży, podczas porodu i połogu, • zapewnienie kompleksowej opieki medycznej noworodkom o niskiej masie i wcześniakom, z realizacją sprawdzonego w praktyce trójstopniowego systemu referencyjnego . Nadrzędnym zagadnieniem w sprawowaniu opieki zdrowotnej nad kobietą w ciąży jest zapewnienie prawidłowego jej przebiegu oraz jak najwcześniejsza identyfikacja czynników ryzyka, umożliwiająca objęcie kobiety profilaktyczną opieką na każdym etapie. Działania zaplanowane w ramach programu, w tym ukierunkowane na edukację przyszłych rodziców w zakresie zachowań prozdrowotnych w okresie ciąży i porodu (w tym konsekwencji i ubocznych skutków cesarskiego cięcia), powinny przełożyć się na donoszenie ciąży oraz zwiększenie przeżywalności niemowląt. Udowodniono, że prawidłowa opieka medyczna nad kobietą przed ciążą, nad matką i dzieckiem podczas ciąży, porodu i po porodzie mają znaczący wpływ na przebieg procesów prokreacji, zmniejszenie częstości jej niepowodzeń oraz na prawidłowy rozwój dziecka i jego zdrowie. Jednym z istotnych problemów zdrowotnych w zakresie opieki neonatologicznej i pediatrycznej jest występowanie wad rozwojowych. Oznaczają one wszelkiego rodzaju zewnętrzne lub wewnętrzne uszkodzenia morfologiczne budowy organizmu. Powstają one na etapie życia płodowego w skutek nieprawidłowych procesów na różnych etapach embriogenezy, często jednak w przypadku uszkodzeń wewnętrznych zostają zauważone w okresie niemowlęcym. Wśród wad rozwojowych można wyróżnić m.in.: deformacje, malformacje, dysplazje i przerwania Wady rozwojowe mogą występować pojedynczo- wówczas są określane jako izolowane lub mnogo tzw wielowadzie. Ocenia się jednak, że większość pojawiających się uszkodzeń to wady izolowane (2/3 spośród wszystkich wad), pozostałe zaś to wady mnogie. Wiele z nich powstaje z przyczyn nieznanych. Zwykle jednak są one uwarunkowane genetyczne, najrzadziej natomiast środowiskowo. Występowanie wad rozwojowych często dotyczy dzieci urodzonych przedwcześnie tzn. przed 37 tygodniem ciąży. Dane Polskiego Rejestru Wrodzonych Wad Rozwojowych wskazują, że wady wrodzone występują u 2-4% noworodków42 . Według rejestru EUROCAT (European Surveillance of Congenital Anomalies) całkowita częstość występowania poważnych wad wrodzonych w latach 2006-2010 wynosiła 25,5 na 1 000 urodzeń (całkowita częstość występowania obejmuje urodzenia żywe oraz zgony płodu po 20 tygodniu ciąży (w tym martwe urodzenia). Analizując te dane można stwierdzić, że w stosunku do wszystkich mieszkańców Unii Europejskiej wystąpiło około 140 tysięcy takich przypadków w 2010 roku. Częstość występowania poważnych wad wrodzonych wśród żywych urodzeń zarejestrowanych przez EUROCAT wynosiła 20,9 na 1 000 urodzeń w latach 2006-2010. Wady rozwojowe stanowią najczęstszą przyczynę niepełnosprawności zarówno fizycznej, jak i intelektualnej. Szacuje się, że 32-65% dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną towarzyszą wady rozwojowe. Większość chorób i wad wrodzonych ujawnia się w wieku niemowlęcym i we wczesnym dzieciństwie. Niezwykle ważne jest wówczas zapewnienie odpowiedniej opieki w tym okresie, począwszy od specjalistycznej diagnostyki, aż po kompleksową rehabilitację. Wczesne rozpoznanie przyczyn nieprawidłowości rozwoju zarówno w sferze fizycznej, psychicznej, jak i emocjonalnej umożliwia dobór odpowiedniej metody postępowania . Pierwsze oznaki występowania zaburzeń rozwojowych mogą zaobserwować rodzice. Często jednak, nie posiadają oni odpowiedniej wiedzy na temat poszczególnych etapów rozwoju dziecka. Mogą lekceważyć niepokojące objawy i biernie czekać, aż same ustąpią wraz z wiekiem. Konieczna jest więc edukacja rodziców, która obecnie jest niewystarczająca, a niezwykle potrzebna. Znajomość informacji na temat prawidłowego rozwoju dziecka pozwala na wczesne wykrycie wady oraz zapobieganie późniejszym nieprawidłowościom. Narodziny dziecka z wrodzoną wadą rozwojową całkowicie zmieniają sytuację rodziny. Konieczne jest wdrożenie odpowiedniej opieki medycznej oraz zwiększenie zaangażowania rodziny w proces leczenia i rehabilitacji. Rodzice dziecka chorego muszą nauczyć się odpowiedniego postępowania, co często wzbudza w nich niepokój i rodzi wiele obaw, że nie sprostają zadaniu. Niezwykle ważne jest w tej sytuacji zapewnienie terapii psychologicznej. Rodzice dzieci z wadami rozwojowymi często muszą zmienić dotychczasowe życie. Konieczne jest zastosowanie wieloletniej terapii, która zwykle jest kosztowna i wymaga dużego zaangażowania. Aby postępowanie było efektywne rodzice powinni współuczestniczyć w przebiegu leczenia i rehabilitacji. Program poprawy opieki nad matką i dzieckiem (…) zostanie bezpośrednio skierowany do: - kobiet w ciąży i w okresie połogu, - noworodków i dzieci do 2 roku życia, - personelu służb świadczących usługi zdrowotne Pośrednimi odbiorcami wsparcia będą rodzice/opiekunowie prawni noworodków i dzieci do 2 roku życia. W obszarze działań informacyjno-edukacyjnych pośrednimi adresatami wsparcia będzie ogół mieszkańców województwa opolskiego, w tym w szczególności rodzice/opiekunowie noworodków i dzieci do 2 roku życia oraz pracownicy ośrodków pomocy społecznej (OPS) i powiatowych centrów pomocy rodzinie (PCPR). Ograniczanie ubóstwa i wykluczenia społecznego, oprócz działań na rzecz wzrostu zatrudnienia, musi zakładać łatwy dostęp do usług publicznych. Przede wszystkim chodzi w tym miejscu o usługi, które pozwolą wyeliminować deficyty lub dysfunkcje osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, a także będą działać profilaktycznie, zapobiegając ich marginalizacji. Zaplanowane w programie wsparcie wpisuje się w założenia Krajowego Programu Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020, który zakłada zwiększenie skali działań profilaktycznych o charakterze m.in. zdrowotnym, w konsekwencji przyczyniając się do poprawy warunków życia mieszkańców regionu, w szczególności osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Dlatego w każdym z obszarów realizowanych w ramach programu zdrowotnego priorytetowo będą wspierane osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Docelowo projekty przyczynić się mają do objęcia bezpośrednio lub pośrednio usługami zdrowotnymi, działaniami informacyjno-edukacyjnymi, informacyjno-promocyjnymi określonymi w programie zdrowotnym cały obszar województwa opolskiego, jak najbliżej miejsca zamieszkania osób, którym usługi/działania będą świadczone. W okresie realizacji programu planuje się objąć wsparciem w sumie około 39 150 osób, w tym 19 575 kobiet oraz 19 575 dzieci do 2 roku życia. Potencjalni uczestnicy programu zostaną zakwalifikowani na podstawie statusu zamieszkania. Uczestnictwo w programie będzie bezpłatne. W przypadku, kiedy szczepienia przeciwko pneumokokom zostaną objęte katalogiem szczepień refundowanych ze środków NFZ, przygotowano wariant alternatywny. Wariant ten uwzględnia, że od dnia 1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych (projekt z dnia 11 lutego 2016 r.), które zakłada, że wszystkie dzieci urodzone po dniu 31 grudnia 2016 r. w wieku od 2 m.ż. do 5 r.ż. zostaną zaszczepione przeciwko inwazyjnym zakażeniom pneumokokowym. W takim wariancie szczepieniem w ramach niniejszego programu zostaną objęte dzieci urodzone do dwóch lat wstecz od wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia. Szczepieniami zostaną objęte dzieci urodzone w przedziale 31 grudnia 2014 r. – 31 grudnia 2016 r. Zgodnie z danymi GUS w ciągu roku na terenie województwa opolskiego rodzi się ok. 8 500 dzieci. Uwzględniając dzieci z grupy wysokiego ryzyka oraz zaszczepionych indywidualnie przez rodziców w okresie wcześniejszym, populację określa się na poziomie ok. 12 tys. dzieci. Pozostałe środki zostaną ukierunkowane w większej mierze na działania w obszarze niwelowania nieprawidłowości rozwoju dzieci do 2 roku życia. W ramach programu przewiduje się podnoszenie kwalifikacji i kompetencji służb świadczących usługi zdrowotne. Wsparcie to może stanowić jedynie część kompleksowego projektu i jest uzupełnieniem działań o charakterze wdrożeniowym. Zgodnie z dokumentem pn. „ Strategia ochrony zdrowia dla województwa opolskiego na lata 2014-2020” w województwie opolskim łącznie na oddziałach (patologii noworodka, neonatologicznym, ginekologiczno-położniczym, ginekologicznym, patologii ciąży i położniczym rooming-in) zatrudnionych jest 120 lekarzy oraz 393 pielęgniarek i położnych . Szacuje się, że w ramach programu wsparciem tego typu może być objętych ok. 300 osób spośród personelu służb świadczących usługi zdrowotne, jednak liczba faktycznie przeszkolonych będzie wynikała z potrzeb wskazanych w ramach poszczególnych projektów. Działania merytoryczne w projekcie wspierane będą działaniami informacyjno – promocyjnymi. Kampania ta będzie miała na celu zachęcenie odpowiedniej liczby osób do udziału w projekcie. Prowadzona będzie z użyciem języka wrażliwego na płeć. Wielokanałowa akcja informacyjno-promocyjna będzie miała na celu realizację zasady równych szans również w kontekście dostępu do informacji. W formularzu zgłoszeń. zawarte będzie pytanie o źródło pozyskania informacji o projekcie. Na tej podstawie możliwe będzie monitorowanie, które z kanałów wykazują największą skuteczność. Umożliwi to wprowadzenie zmian do strategii promocji oraz zapobieganie problemom w rekrutacji. Rekrutacja będzie otwarta i powszechna, co oznacza, że swój udział będzie mogła zgłosić każda osoba spełniająca kryteria programu. Założone w Programie środki finansowe wynikające z możliwości budżetowych, powinny być wystarczające, aby każdej chętnej osobie umożliwić udział w programie (na podstawie analizowanych przypadków nigdy 100% populacji nie uczestniczy w programie). W przypadku zgłoszenia się do programu większej niż zaplanowana liczby uczestników w pierwszej kolejności będzie dokonywana optymalizacja budżetowa programu, w kierunku przesunięcia środków między działaniami. Tworzone będą listy rezerwowe, by w przypadku zwolnienia miejsca, lub uruchomienia kolejnych środków uczestniczki/uczestników z list rezerwowych będzie można zapraszać do programu. Rekrutacja do programu oraz warunki ewentualnego przechodzenia uczestników pomiędzy kolejnymi jego etapami zostaną przeprowadzone według kryteriów określonych przez beneficjenta w ramach danego projektu. Tryb zapraszania do programu Program jest skierowany do wyżej opisanych grup docelowych, które zgłoszą chęć uczestnictwa w zajęciach u realizatorów wyłonionych w ramach konkursów. Program będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. W ramach rekrutacji adresatów programu realizator może nawiązać współpracę m.in. z: poradniami POZ/AOS i innymi podmiotami leczniczymi, OPS-ami, MOPR-ami, PCPR-ami, organizacjami pozarządowymi i parafiami. Rekrutacja osób do udziału w projektach realizowanych na podstawie niniejszego programu, prowadzona będzie w oparciu o działania informacyjno-promocyjne (upowszechniające informacje o projekcie). Podczas rekrutacji wykorzystywane będą narzędzia wspomagające uzyskanie maksymalnie wysokiej frekwencji np. radio, tv, regionalna prasa, internet, plakaty, ulotki, itp. Działania prowadzone w ramach rekrutacji do projektu uwzględniać będą ukierunkowanie informacji do preferowanej grupy docelowej tj. osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Projekt przewiduje zapewnienie trwałości efektów m.in. dzięki wzrostowi liczby lekarzy, pielęgniarek i położnych posiadających wysokie kwalifikacje w zakresie opieki okołoporodowej, , które mogą zostać wykorzystane do realizacji ewentualnych kolejnych programów lub w ramach standardowej opieki nad pacjentami. ( program Samorządu Województwa Opolskiego)