Co trzeci Polak mierzył ciśnienie tętnicze krwi w ciągu ostatniego miesiąca, a 17% badanych w ciągu ostatniego tygodnia, co stanowi 7,5-procentowy wzrost w porównaniu z 2012 r. – wynika z raportu zrealizowanego w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Ciśnienie na życie” na zlecenie grupy Polpharma. Ponadto prawie 4 na 5 respondentów uważa, że kampanie promujące profilaktykę chorób układu sercowo-naczyniowego powinny być organizowane, a aż 76% oczekuje kontynuacji działań podejmowanych w ramach kampanii „Ciśnienie na życie”.


Działania w ramach kampanii „Ciśnienie na życie” prowadzone są od grudnia 2012 r. Akcja ma na celu podniesienie świadomości Polaków na temat ryzyka, jakie niesie ze sobą brak profilaktyki schorzeń układu krążenia. W jej ramach, na zlecenie grupy Polpharma, w listopadzie 2012 roku, a następnie w styczniu 2014 roku przeprowadzono dwa badania mające na celu ocenę wiedzy Polaków na temat nadciśnienia tętniczego i zagrożeń płynących z tej choroby.


Jak pokazują wyniki raportów stworzonych na podstawie badań, wiedza Polaków nt. profilaktyki chorób układu krążenia poszerza się. Według raportu PBS wykonanego na zlecenie grupy Polpharma w ramach kampanii „Ciśnienie na życie” pt. „Profilaktyka nadciśnienia oraz zdrowego trybu życia dla serca wśród Polaków” (styczeń 2014 r.) co piąty respondent słyszał o kampanii promującej profilaktykę nadciśnienia tętniczego oraz zdrowy tryb życia dla serca, a co 10 badany słyszał o kampanii „Ciśnienie na życie”. Najczęściej były to kobiety oraz osoby powyżej 59 roku życia. Ponadto aż 76% badanych liczy na kontynuację działań podejmowanych
w ramach kampanii „Ciśnienie na życie”. Organizatorzy kampanii odpowiadają pozytywnie na te oczekiwania – działania zaplanowane są na cały 2014 r.


Polacy bardziej świadomi profilaktyki – coraz częściej mierzą ciśnienie

Jak wynika ze styczniowego raportu, 17% badanych skontrolowało swoje ciśnienie tętnicze w ciągu ostatniego tygodnia, co stanowi 7,5-procentowy wzrost w porównaniu z 2012 rokiem. W ciągu ostatniego roku swoje ciśnienie zmierzyło 16% respondentów – o 6,5% więcej niż w 2012 r.Wśród badanych, co 10 respondent nigdy nie mierzył lub nie miał mierzonego ciśnienia. Ponadto z przeprowadzonego raportu wynika, że o kontrolę ciśnienia znacznie bardziej dbają kobiety, niż mężczyźni. Z wiekiem także rośnie odsetek tych, którzy dokonują regularnych pomiarów ciśnienia – najprawdopodobniej przyczyniają się do tego zalecenia lekarza.


Polacy znają czynniki ryzyka chorób układu krążenia
Ponad połowa respondentów potrafiła wymienić co najmniej 4 czynniki ryzyka chorób serca i układu krążenia. Najczęściej wymieniane to: otyłość (71%), nadciśnienie tętnicze (69%) oraz palenie tytoniu (68%). Z badania wynika także, że Polacy wymieniają te czynniki ryzyka chorób serca, które są związane z ich stylem życia. Dlatego osoby pracujące zawodowo wskazują najczęściej nadciśnienie tętnicze (73%), natomiast nieaktywni zawodowo wymieniają w pierwszej kolejności otyłość (71%). Mniej niż połowa badanych (45%) uważa, że spożywanie soli i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego wpływa negatywnie na układ krążenia.


Patron merytoryczny kampanii - prof. Marian Zembala ze Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu - przekonuje: „Codzienna profilaktyka ciśnienia tętniczego jest bardzo ważna, gdyż może pomóc wcześnie wykryć problem i zapobiec wystąpieniu groźnych incydentów kardiologicznych takich jak zawał serca lub udar niedokrwienny mózgu”. Mimo zauważalnej poprawy wiedzy Polaków nt. profilaktyki i wiedzy o chorobach układu sercowo-naczyniowego w porównaniu z rokiem 2012, wiedza o nadciśnieniu jest jeszcze niekompletna, dlatego ważna jest dalsza edukacja w tym zakresie. Wyniki raportu pokazują, że wśród Polaków nadal panuje przekonanie, że konsultacja lekarska i badania profilaktyczne są domeną starzejącego się pokolenia. Dlatego kampania „Ciśnienie na życie” w 2014 r. będzie kontynuowała swoje działania na terenie całej Polski. W 2013 r. w ramach kampanii udało się przebadać ponad 250 000 osób. W 2014 r. badania będą wykonywane w centrach handlowych, podczas ważnych konferencji medycznych, biznesowych, masowych wydarzeń sportowych, pielgrzymek oraz kontroli drogowych.

 

Więcej informacji o kampanii można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej: www.cisnienienazycie.pl.