Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej podjęło osiem stanowisk. W jakich sprawach?
W sprawie projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących
Projekt rozporządzenia przewiduje, że począwszy od 2015 roku niektóre rodzaje usług, w tym usługi lekarzy i lekarzy dentystów, będą ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej niezależnie od wysokości osiąganych z tego tytułu obrotów.
Prezydium negatywnie ocenia projektowane rozwiązanie. Lekarze i lekarze dentyści, którzy wykonują działalność w niewielkim zakresie (np. emeryci i renciści), nie powinni być obciążeni obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej.
W sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej
Projekt przewiduje uchylenie art. 39 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, co – w ocenie projektodawców – ma doprowadzić do wyeliminowania z polskiego systemu prawnego prawa lekarzy do korzystania z klauzuli sumienia.
Prezydium podkreśla, że wolność sumienia jest wartością konstytucyjną, której wyłączenie w drodze ustawy zwykłej jest niemożliwe. Prezydium przypomina, że Naczelna Rada Lekarska złożyła do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie zgodności art. 39 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z Konstytucją, uznając, że obecna regulacja w niedostateczny sposób chroni prawo lekarza do działania w zgodzie z własnym sumieniem.
W sprawie projektu skonsolidowanego załącznika V do dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych Naczelna Rada Lekarska zgłosiła wiele uwag.
W sprawie projektu Informacji o realizacji działań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w 2013 r.
Prezydium NRL m.in. stwierdza, że pomimo środków przeznaczonych na działania szkoleniowo-informacyjne w resortach współpracujących z Ministerstwem Zdrowia, reforma organizacji ochrony zdrowia psychicznego przebiega bardzo opornie. W szczególności na niższych szczeblach administracji widoczna jest niechęć do angażowania sił i środków (głównie finansowych) na realizację Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego.
W sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych prezydium NRL nie zgłasza uwag do nadesłanego projektu rozporządzenia.
W sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu leków dla świadczeniobiorcy posiadającego tytuł „Zasłużonego Dawcy Krwi” lub „Zasłużonego Dawcy Przeszczepu” prezydium NRL nie zgłasza uwag do nadesłanego projektu rozporządzenia.
W sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu ochrony zdrowia, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych NRL nie zgłasza uwag do przedstawionego projektu
W sprawie projektu ustawy o leczeniu niepłodności.
W ww. stanowisku Naczelna Rada Lekarska dostrzega potrzebę przygotowania prawnych regulacji umożliwiających ratyfikowanie podpisanej przez polski Rząd Konwencji z dnia 4 kwietnia 1997 r. o ochronie praw człowieka i godności istoty ludzkiej wobec zastosowań biologii i medycyny oraz dostosowujących polskie przepisy do wymagań dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. nr 2004/23/WE w sprawie ustalenia norm jakości i bezpiecznego oddawania, pobierania, testowania, przetwarzania, konserwowania, przechowywania i dystrybucji tkanek i komórek ludzkich i dyrektyw wykonawczych.
Źródło: www.medexpress.pl
Komentarze
[ z 0]