W Warszawie powstaje mapa AED czyli najbliżej zlokalizowanych automatycznych defibrylatorów zewnętrznych. Stołeczne Centrum Bezpieczeństwa wraz ze Strażą Miejską pozyskują dane o dostępności urządzeń AED na terenie Warszawy. Także inne miejskie spółki przeprowadzają akcje, które uświadamiają potrzebę i sposób korzystania z defibrylatorów.
W Miejskim Centrum Kontaktu Warszawa 19115 powstała mapa automatycznych defibrylatorów zewnętrznych. Aplikacja, w chwili zagrożenia życia, pomoże odnaleźć najbliżej dostępne urządzenie. Automatyczny defibrylator znacznie zwiększa szanse na przeżycie osoby poszkodowanej.
- Bezpieczeństwo warszawianek i warszawiaków bezustannie jest naszym priorytetem. Akcją „AED. Uratuj życie!” zamierzamy przybliżyć możliwości jakie daje automatyczny defibrylator zewnętrzny, który ratuje życie i dlatego warto popularyzować wiedzę na jego temat – powiedział Tomasz Bratek, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Pierwszym krokiem do stworzenia mapy urządzeń AED było dodanie do niej defibrylatorów, które znajdują się w urzędach, szkołach, obiektach sportowych, metrze oraz innych miejscach administrowanych przez samorząd.
Jak informuje stołeczny ratusz, na terenie warszawskiego metra są 53 defibrylatory. Zlokalizowane są na peronach, ponieważ tam najczęściej dochodzi do różnych niebezpiecznych sytuacji. W zeszłym roku zostały użyte ośmiokrotnie, w tym roku były dwa takie wypadki.
- Wiemy, że defibrylatory znajdują się nie tylko w tych miejscach, które są zarządzane przez m.st. Warszawa. W związku z tym zachęcamy wszystkie podmioty do zgłoszenia się do naszej akcji poprzez stronę warszawa19115.pl i udostępnianiu do publicznej informacji innych lokalizacji tych urządzeń – dodał wiceprezydent Bratek.
- 15 tysięcy osób w Polsce umiera na zawał, 32% osób umiera w Warszawie w związku z chorobami krążenia, dlatego tak ważna jest wiedza w sytuacji zagrożenia. Defibrylator to bardzo intuicyjne urządzenie, które jak wskazują statystyki, kilkukrotnie zwiększa szansę na przeżycie. Aplikacja 19115, poprowadzi nas najkrótszą drogą do najbliższego urządzenia, aby udzielenie pomocy było najbardziej skuteczne. Na razie w aplikacji jest ponad 370 takich urządzeń – powiedział dyrektor Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa Michał Domaradzki.
- Władze miasta od wielu lat prowadzą działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej. Jednym z takich działań jest przekazywanie środków publicznych na zakup urządzeń AED, pierwsze defibrylatory pojawiły się w urzędach dzielnicowych w 2007 roku. W ciągu ostatnich dwóch lat przeznaczyliśmy na to ponad 120 tysięcy zł – powiedział Piotr Mazurek. przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady m.st. Warszawy.
Kampanie promujące ratowanie ludzkiego życia prowadzą również miejskie spółki. 10 sierpnia, jeden z pociągów SKM zamienił się w „Pociąg do życia”, w którym przeszkolone osoby instruowały jak uratować czyjeś życie.
- Dla nas jako dla spółki najważniejsze jest zapewnienie zdrowia naszym pasażerom i pasażerkom. Dlatego na stacjach, we wszystkich naszych pociągach, na bocznicy oraz biurach zainstalowaliśmy defibrylatory. Ważna jest nie tylko kwestia samego urządzenia, ale też kwestia udzielenia pierwszej pomocy, wiec przeszkoliliśmy całą naszą kadrę, wszystkich naszych pracowników i pracowniczki z udzielania pierwszej pomocy. I chciałbym powiedzieć, że ta inwestycja już się opłaciła, pół roku temu nasz kierownik przy użyciu defibrylatora uratował życie pasażera, który zasłabł na stacji kolejowej – dodaje Alan Beroud prezes SKM.
Jak zgłosić AED?
Przy zgłaszaniu urządzenia AED, w formularzu na stronie Warszawa19115 należy:
- wskazać lokalizację urządzenia AED klikając na mapie lub ręcznie wpisując adres,
- dodać zdjęcie,
- uzupełnić szczegółowe informacje o urządzeniu,
- podać dane kontaktowe administratora,
- potwierdzić zgłoszenie kodem SMS.
Komentarze
[ z 0]