GIF nakazuje natychmiastowe zaprzestanie emisji spotu telewizyjnego reklamującego Ibuprom. Dlaczego?
Spółce USP zdrowie GIF nakazał natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy audiowizualnej Ibupromu. Zdaniem GIF-u informacja „nawet rozsadzający ból głowy” możne naruszać przepis, zgodnie z którym reklama produktu nie może wprowadzać w błąd i powinna prezentować produkt obiektywnie. Tymczasem wyżej wymieniona informacja nie ma odzwierciedlania w treści Charakterystyki Produktu Leczniczego. Tam wskazaniem jest leczenie bólu słabego lub umiarkowanego.
Pełnomocnik firmy nie zgodził się z zarzutem i podkreślił, że hasła „nawet rozsadzający ból głowy”, „Ibuprom z inhibitorem COX” oraz „koncentruje swoją maksymalną moc i uderza we wszystkie punkty bólu” nie naruszają ani art. 53 ust. 1 ani art. 56 pkt 2 ustawy – Prawo farmaceutyczne.
Główny inspektor farmaceutyczny po zapoznaniu się z wyjaśnieniami pełnomocnika strony nie podzielił jego stanowiska i stwierdził, że informacje o treści: „nawet rozsadzający ból głowy”, „ibuprom z inhibitorem COX” oraz „koncentruje swoją maksymalną moc i uderza we wszystkie punkty bólu” nie są zgodne z obowiązującymi przepisami w zakresie reklamy produktów leczniczych.
Źródło: www.medexpress.pl
Komentarze
[ z 6]
I dobrze. Te reklamy to wszystko przeklamują
jakoś tak mimo, że logicznie - nie ma w ChPL - nie można reklamować - to jednak śmiesznie to brzmi
Jeżeli reklama wprowadza w błąd to powinna być zakazana. Przeciez to nie zakaz sprzedazy leku tylko jednej reklamy
za chwile bedzie następna i nikt-po osobami z branży medycznej nie zorientuje się, że coś było nie tak.
o co tyle hałasu. Nie pierwsza i nie ostatnia reklama wycofana przez GIF. chyba dobrze, że ktoś ma nad tym jakąkolwiek kontrole.
I bardzo dobrze, że ktoś się w końcu tym zajął. Wprawdzie wycofanie jednej reklamy, jednego produktu leczniczego to tylko kropla w morzu potrzeb, ale na pewno zmiana w dobrym kierunku. Załamuję ręce, kiedy oglądam spoty nagrywane przez firmy farmaceutyczne, które manipulują danymi i aktualną wiedzą medyczną w taki sposób, aby skierować uwagę pacjentów na swój produkt, zyskać ich zaufanie, a tym samym nabywców. Byłoby dobrze, gdyby problem został rozwiązany, bo firma farmaceutyczna pewnie wkrótce nagra kolejną reklamę, gdzie znów tak zmanipuluje danymi by przedstawić produkt w jak najlepszym świetle. Tylko, że w przypadku utraty zaufania konsumentów tracą na tym nie tylko koncerny farmaceutyczne, ale również my lekarze, którzy przecież nie mamy zbyt dużego wpływu na to, o czym mowa w reklamie. Tak samo jak moim zdaniem, powinno się zakazać używania wizerunku lekarza w reklamach. Nawet jeśli jest miałby to być tylko aktor przebrany w odpowiedni fartuch z przewieszonym stetoskopem. Nie podoba mi się, że przez takie nieuczciwe działania firm, zaufanie pacjentów tracimy także my- lekarze!