Pacjenci Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 4 w Lublinie ze schorzeniami neurologicznymi korzystają z procedury terapeutycznej wykorzystującej wirtualną rzeczywistość. To efekt współpracy Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie ze startupem BioMinds Healthcare Sp. z o.o.
W SPSK Nr 4 odbyło się spotkanie, podczas którego zaprezentowano trening w okularach VR. Po ich nałożeniu pacjenci przenoszą się na łąkę pełną motyli, do ukwieconego parku lub wirtualnego domu, gdzie ich zadaniem jest wykonywanie codziennych czynności – otwarcie lodówki i wyciągnięcie z niej konkretnego produktu, dopasowanie butów odpowiednich do warunków atmosferycznych, poukładanie ubrań w szafie czy posegregowanie i wyrzucenie śmieci. Bez potrzeby korzystania z kontrolerów, wykorzystując tylko własne dłonie, wykonują ćwiczenia mające na celu poprawę ich sprawności.
- Jako kierownicy i pracownicy oddziału nieustannie poszukujemy nowoczesnych metod leczenia i rehabilitacji pacjentów. Niedawno zakupiliśmy najlepszej klasy egzoszkielet. Obecnie pracujemy nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w rehabilitacji, w tym nad opracowywaniem ortez z czujnikami, dzięki którym będą one dostosowywały się do poszczególnych pacjentów. Kolejny projekt wykorzystuje wirtualną rzeczywistość. Dzięki niej pacjent przenosi się ze szpitala w inną przestrzeń. Wykonuje w niej powtarzalne zadania, których efekt jest mierzalny. Nie ma potrzeby, aby przez cały czas ćwiczeniom towarzyszył fizjoterapeuta. Okulary dodatkowo wydłużają czas rehabilitacji pacjentów – powiedział prof. dr hab. n. med. Tomasz Blicharski, lekarz kierujący Kliniką Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie.
Wprowadzenie nowego rozwiązania do szpitala nie byłoby możliwe bez Klastra Lubelska Medycyna, który połączył SPSK Nr 4 w Lublinie ze startupem BioMinds Healthcare Sp. z o.o. Założyciele BioMinds wykorzystują wirtualną rzeczywistość do wspierania terapii osób ze schorzeniami neurologicznymi. Korzystając ze swojego dotychczasowego doświadczenia związanego z medycyną i technologiami oraz z wiedzy neuropsychologów, psychologów, fizjoterapeutów, terapeutów zajęciowych, kulturoznawców i psychotraumatologów, we współpracy z grafikami 3D i programistami opracowali platformę telemedyczną, która w sposób nowoczesny i przejrzysty dla pacjentów wspomaga terapię neurologiczną.
- Potrzeba powstania nowego systemu terapeutycznego wynikała z poczucia niedostatecznej dostępności do specjalistów i wąskiego zakresu narzędzi wykorzystywanych w terapii neurologicznej. Neuropsychologowie, terapeuci zajęciowi czy neurologopedzi w swojej pracy nie mają dostępu do nowoczesnych metod terapeutycznych. W związku z tym powstał pomysł, aby połączyć wirtualną rzeczywistość z elementami terapii neuropsychologicznej, zajęciowej, ruchowej i psychologicznej i stworzyć narzędzie mogące wspomóc pracę różnych specjalistów. Ponadto z okularów można korzystać w sposób intuicyjny, dzięki czemu pacjenci mogą je wykorzystywać w samodzielnej rehabilitacji. Wirtualna rzeczywistość, co zostało już udowodnione naukowo, jest bardzo skuteczna ze względu na pobudzanie różnych sfer poznawczych i emocjonalnych - powiedziała Elżbieta Włodarska, dyrektorka medyczna i współzałożycielka BioMinds, neuropsycholożka z kilkunastoletnim doświadczeniem pracy klinicznej z osobami chorymi neurologicznie.
Trwają badania
Sprawdzenie skuteczności programu terapeutycznego oraz jego odbiór przez pacjentów odbywa się poprzez prowadzenie badań w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym Nr 4 w Lublinie, których wyniki zostaną opublikowane w czasopismach naukowych. Przed rozpoczęciem badań przeprowadzono szkolenia fizjoterapeutów SPSK Nr 4 w Lublinie z pracy z systemem. Aby zwiększyć jego intuicyjność i dostosować go do terapii prowadzonej w klinice, przedstawiciele BioMinds zebrali uwagi pracowników SPSK Nr 4 w Lublinie i wprowadzili zmiany zgodne z ich wskazówkami. Ponadto profesor Tomasz Blicharski rozszerzył potencjalny zakres działania systemu na inne obszary terapeutyczne, aby mogło z niego korzystać większe grono osób hospitalizowanych w Klinice Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie.
- Już teraz zauważamy pozytywny wpływ metody na pacjentów. Nie tylko na funkcje ruchowe i poznawcze, ale także na stan psychiczny rehabilitowanych. Wprowadzanie wirtualnej rzeczywistości urozmaica standardowy, oparty na jednostajnie powtarzanych ćwiczeniach fizycznych program zajęć rehabilitacyjnych o elementy przypominające grę komputerową, co dodatkowo motywuje pacjentów i poprawia ich nastrój. Metoda jest dla nich ciekawa i innowacyjna, chętnie z niej korzystają – powiedziała profesor Uniwersytetu Medycznego dr n. med. Karolina Turżańska z zespołu odpowiedzialnego za prowadzenie badań w Klinice Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie.
- Największa korzyść dla pacjenta to fakt, że na chwilę, na czas ćwiczeń, może on zapomnieć o swoim schorzeniu, wykonywać czynności dnia codziennego np. w wirtualnej kuchni. W przyszłości, gdy nauczy się już obsługi okularów VR, może ich używać samodzielnie. Czynności, których się uczy, będzie wykonywał także po opuszczeniu szpitala, w swoim domu, bez konieczności pomocy osób trzecich - powiedział Damian Tomczuk, fizjoterapeuta z Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji.
– System oparty na wirtualnej rzeczywistości, z którego korzystają pacjenci odpowiada standardom rehabilitacyjnym. Wspiera tradycyjną terapię pacjentów z ciężkimi schorzeniami neurologicznymi. Pacjenci ćwiczą funkcje poznawczą oraz ruchową. Mogą odbywać także treningi relaksacyjne – przekazała Elżbieta Włodarska.
Komentarze
[ z 0]