Ponad 50 tysięcy rozmów z potrzebującymi wsparcia dziećmi, kilkaset interwencji ratujących życie, spotkania ekspertów z uczniami w szkołach i szkolenia dla nauczycieli – to tylko część działań psychologów, pedagogów i prawników Dziecięcego Telefonu Zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Mikołaj Pawlak przedstawił raport o działalności telefonu zaufania podczas prezentacji specjalnie oklejonego tramwaju, który w ramach kampanii społecznej promującej numer 800 12 12 12 wyrusza na ulice Wrocławia.

Tramwaj z logo darmowego Dziecięcego Telefonu Zaufania to efekt współpracy Rzecznika Praw Dziecka i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu w ramach kampanii społecznej promującej działalność numeru 800 12 12 12, pod którym 24 godziny na dobę, każdego dnia i każdej nocy przez cały rok dyżurują eksperci Biura Rzecznika Praw Dziecka. W ramach kampanii społecznej telewizje TVP i Polsat wyemitowały spoty promujące telefon zaufania, informacje o telefonie i specjalnym czacie są też zamieszczane w serwisach społecznościowych, a na ulicach polskich miast pojawiły się tramwaje i autobus oklejone informacjami o telefonie – jeżdżą już po Wrocławiu i Toruniu, a wkrótce będą także w Łodzi. Rzecznik poprosił o zgodę na oklejenie pojazdów komunikacji miejskiej także prezydentów Warszawy, Gdańska, Krakowa i Poznania.

Podczas konferencji prasowej we Wrocławiu Rzecznik Mikołaj Pawlak podkreślił, że dzięki kampaniom promującym telefon zaufania wiedza o jego istnieniu dociera do coraz większej liczby dzieci i młodzieży w całej Polsce. W ciągu trzech ostatnich lat liczba połączeń z telefonem zwiększyła się prawie dwukrotnie. Rzecznik Praw Dziecka zaznaczył też, że Dziecięcy Telefon Zaufania 800 12 12 12 dzięki współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki oraz Ministerstwem Zdrowia stał się swego rodzaju przychodnią pierwszego kontaktu, w której każde dziecko, które potrzebuje pomocy, uzyska natychmiastowe wsparcie.

W zespole telefonu pracuje już w systemie dyżurowym 27 osób – psychologów i pedagogów, ponadto codziennie są dodatkowe dyżury specjalistów, m.in. prawników. Od wybuchu wojny na Ukrainie są także dyżury ekspertów mówiących w języku ukraińskim i rosyjskim. Wszyscy specjaliści posiadają najwyższe kwalifikacje, kierunkowe wyższe wykształcenie i bogate doświadczenie zawodowe.

Telefon i czat są darmowe. Można zadzwonić także z telefonu komórkowego, a do czatu nie trzeba ściągać żadnych aplikacji i nie trzeba się logować. Pod numer interwencyjny mogą też dzwonić osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci.


Źródło: Biuro RPD