W poniedziałek (4 grudnia) w Gdańsku, Rzecznik Praw Pacjenta oraz Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia zainaugurowali kampanię społeczną o nazwie „Wymagaj Jakości”, skierowaną do pacjentów.
Podczas konferencji prasowej, Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec oraz Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia Agnieszka Pietraszewska-Macheta, rozpoczęli kampanię informacyjno-edukacyjną, skupiającą się na promowaniu systemu jakości w placówkach ochrony zdrowia.
- Celem kampanii 'Wymagaj Jakości' jest mobilizacja pacjentów do świadomego żądania najwyższych usług opieki zdrowotnej. Każdy pacjent ma prawo do usług medycznych najwyższej jakości, a nasza inicjatywa ma na celu wspieranie tego prawa poprzez promocję transparentności i oceny jakości świadczeń medycznych - powiedział Bartłomiej Chmielowiec.
- Dziś na 900 szpitali jedynie ok. 200 ma akredytację. To za mało. Musi ich być więcej. Chcemy, żeby pacjenci wywierali presję na szpitale, by wymagali od nich jakości. Dlatego rozpoczynamy kampanię społeczną "Wymagaj Jakości". Bo jakość, nam pacjentom się należy – mówiła Agnieszka Pietraszewska-Macheta.
Od 1 stycznia 2024 roku w życie wchodzi większość przepisów o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Celem ustawy jest wdrożenie rozwiązań prawno-organizacyjnych, które w sposób kompleksowy i skoordynowany będą realizowały priorytety polityki zdrowotnej w obszarze jakości w ochronie zdrowia.
Jakub Kraszewski, dyrektor Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku, jest pierwszym, który umieścił logotyp. "Ten szpital dba o jakość dla swoich pacjentów".
- Nasze działania wynikają z przekonania, że działalność należy prowadzić w oparciu o najwyższe standardy i normy jakościowe. Warto, ponieważ to wszystko działa na korzyść pacjentów. Organizacja działająca w ten sposób jest organizacją sprawną. To zadanie wymaga konsekwentnie prowadzonych działań, natomiast jesteśmy przekonani, że inaczej postępować nie można. Dlatego namawiamy wszystkie inne placówki, żeby nie bały się działań projakościowych i rozwijały tę kulturę jakości i podejście propacjenckie – mówił Jakub Kraszewski.
W ramach akcji powstał również spot edukujący pacjentów w zakresie wymagania jakości w ochronie zdrowia, który można obejrzeć poniżej.
Źródło: Biuro RPP
Komentarze
[ z 0]