Średnio o 23 proc. więcej napojów słodzonych cukrem (SSB) spożyły w 2018 r. dzieci i młodzież na całym świecie w porównaniu do 1990 r. – wynika z badania opublikowanego na początku sierpnia tego roku w czasopiśmie The BMJ. Dane te pokrywają się z obserwowanym wzrostem występowania otyłości wśród ludzi młodych. A spożywanie napojów słodzonych cukrem, odgrywają w tym zjawisku kluczową rolę.

Naukowcy przeprowadzili badanie na podstawie danych zebranych w ramach Globalnej Bazy Danych Dietetycznych, która obejmowała ponad 1200 krajowych i subkrajowych badań żywieniowych obejmujących 185 krajów. 450 badań przeprowadzonych w 118 krajach zawierało dane na temat spożycia napojów słodzonych cukrem.

Wyniki te pokazują, że spożycie napojów słodzonych cukrem wśród dzieci i młodzieży wzrosło średnio o 23 proc. (0,68 porcji/tydzień) od 1990 do 2018 r., przy czym największy wzrost odnotowano w Afryce Subsaharyjskiej (2,17 porcji/tydzień).

W 2018 r. średnie globalne spożycie wyniosło 3,6 standardowych porcji tygodniowo, od 1,3 w Azji Południowej do 9,1 w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach.

Jednak 56 (30 proc.) spośród 185 krajów uwzględnionych w analizie miało średnie spożycie napojów słodzonych cukrem wynoszące 7 lub więcej porcji/tydzień.

„Nie wszyscy są świadomi, że sztuczne barwniki, jak: tartrazyna E 102, żółcień chinolinowa E 104, żółcień pomarańczowa E 110, azorubina E 122, czerwień koszenilowa E 124, czerwień Allura E 129 – dodawane do żywności mogą powodować problemy z koncentracją, zwłaszcza u dzieci (informacja taka powinna być umieszczona na opakowaniu, jeśli w składzie występuje ww. barwnik) - wyjaśnia mgr inż. Barbara Wojda w artykule „Napoje w diecie młodzieży – co warto o nich wiedzieć?” na stronie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Drugim składnikiem, na który należy uważać, jest cukier, a zwłaszcza jego ilość. Młodzi ludzie często nie wiedzą, że w puszcze 0,3 l napoju słodzonego i gazowanego, np. typu cola, jest około. 35 g (7 łyżeczek) cukru.

Jak podkreślają dietetycy słodkie napoje wzmagają apetyt, co w konsekwencji powoduje niekontrolowany wzrost wagi, prowadzący do nadwagi i otyłości.

„Słodki smak uzależnia. Mózg człowieka zapamiętuje smak słodki na takim poziomie, jaki mu sami wyznaczymy poprzez ilość spożywanej słodkiej żywności (słodycze, słodkie napoje itp.). Warto zatem ograniczać ilość słodkich napojów i słodyczy w diecie, aby stopniowo obniżać próg wrażliwości na słodki smak” – radzi ekspertka.

Jak zauważają autorzy przytaczanego badania wzrost spożycia napojów słodzonych cukrem wśród dzieci i młodzieży w latach 1990–2018 był prawie dwukrotnie większy niż wzrost odnotowany wśród dorosłych w tym samym okresie. Prawdopodobnie ma to związek ze środkami, jakie przeznaczono na marketing skierowany do tej grupy wiekowej.

Zdaniem naukowców kluczowe znaczenie mają środki ukierunkowane konkretnie na marketing napojów słodzonych skierowany do dzieci i młodzieży.

Źródło: Serwis Zdrowie, zdrowie.pap.pl