Najnowsze badania wykazały, że młodzi ludzie, którzy są bardziej wrażliwi na stres, powodują mniej wypadków na drogach. Ci, u których poziom hormonu stresu – kortyzolu – rośnie bardziej w sytuacjach stresowych, doświadczają mniejszej liczby wypadków lub sytuacji bliskich wypadkom w czasie pierwszych miesięcy posiadania prawa jazdy.
Wypadki drogowe to na całym świecie główna przyczyna śmierci osób w wieku 15-29 lat. Nic zatem dziwnego, że naukowcy szczególnie interesują się tą grupą użytkowników dróg.
Profesor Marie Claude Ouimet z University of Sherbrooke w kanadyjskim Quebec zaprosiła do badań 42 nastolatków z Virginii. Wszyscy niedawno uzyskali prawo jazdy. Najpierw badanych poddano serii testów matematycznych, a następnie pobrano próbki ich śliny, w których oznaczono poziom kortyzolu. W ten sposób określono, w jakim stopniu każdy z badanych stresował się w czasie rozwiązywania testu.
Samochody, którymi poruszali się badani zostały wyposażone w kamery, odbiorniki GPS i urządzenia mierzące odległości przebyte przez młodych ludzi. W ten sposób przez 18 miesięcy rejestrowano ich zachowanie na drodze.
Okazało się, że im wyższy poziom kortyzolu zmierzono u badanych, tym mniejszej liczby wypadków i niebezpiecznych sytuacji doświadczali. Co więcej u takich osób obserwowano też szybszy spadek w czasie liczby tego typu sytuacji.
Naukowcy przyznają, że ich badanie nie jest rozstrzygające, gdyż brali w nim udział nastolatkowie bogatsi i zdrowsi niż średnia dla ich wieku, zanotowano też niewielką liczbę mało groźnych wypadków z ich udziałem. Jednak wyniki eksperymentu dają solidną podstawę by wysunąć hipotezę o zależności pomiędzy reakcją na stres a bezpieczną jazdą. Doktor Dennis Durbin z Center for Injury Research and Prevention w Szpitalu Dziecięcym w Filadelfii, który nie był zaangażowany w badania, sugeruje, że nastolatkowie z bardziej wrażliwą osią podwzgórze-przysadka-nadnercza, która odpowiada za zarządzanie stresem i uwalnianie kortyzolu, mogą szybciej od swoich rówieśników nabywać odpowiednich umiejętności pozwalających na bezpieczne prowadzenie samochodu.
Źródło: www.kopalniawiedzy.pl
Komentarze
[ z 0]