„Zagraniczne instytucje publiczne dbają o to, by wiadomości o ośrodkach diagnostycznych i leczeniu były rzetelne, przejrzyste, a przede wszystkim – zgromadzone w jednym miejscu. W Polsce takiej bazy danych nie ma, a szkoda. Dla pacjenta, szczególnie onkologicznego, dostęp do informacji jest rzeczą niezwykle ważną” – mówi serwisowi infoWire.pl Maria Libura z Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej. Nie znajdziemy również danych o skuteczności leczenia, bo Krajowy Rejestr Nowotworów ani żadna inna instytucja publiczna ich nie udostępniają.
Próbą odpowiedzi na ten problem jest portal Onkomapa.pl. Można tam wymieniać się swoimi doświadczeniami oraz oceniać lekarzy i placówki przeprowadzające terapie. Zrobiło to już 230 tys. osób. „Jak wynika z danych, prawie co piaty chory podejmuje leczenie poza swoim województwem” – zaznacza Bartosz Poliński, prezes Fundacji Onkologicznej Osób Młodych „Alivia”. W plebiscycie portalu wybrano najlepsze placówki, które oceniono pod względem jakości opieki, organizacji leczenia, wyposażenia i przestrzegania praw pacjenta. Najwyższe noty otrzymały Mazowiecki Szpital Onkologiczny w Wieliszewie, Zamojski Szpital Niepubliczny oraz Olsztyński Ośrodek Onkologiczny.
Pacjenci ocenili także lekarzy. W trójce najlepszych specjalistów znaleźli się dr n. med. Krzysztof Adamowicz, lek. med. Marcin Zając i dr n. med. Katarzyna Jaskóła, która podkreśla, że największą bolączką w Polsce jest brak wystarczającej liczby onkologów. „Na dodatek oprócz leczenia musimy radzić sobie z rozbudowanym systemem dokumentacji medycznej oraz biurokracją. Mimo starań na rozmowę z pacjentem i przekazywanie szczegółowych informacji o dostępnych terapiach niekiedy brakuje czasu” – mówi lekarka.
Źródło: infoWire.pl
Komentarze
[ z 9]
To bardzo potrzebna i szczytna inicjatywa. na pewno pomoże wielu pacjentom, musimy jednak pamiętać, że lwia część starszych pacjentów nie jest w stanie korzystać z internetu. Niemniej jednak jestem na tak, przyda się również grupa wsparcia.
Portale internetowe są bardzo dobrym pomysłem i źródłem informacji, o ile oczywiście są akredytowane przez specjalistów. Rozwiązują problem niewiedzy pacjenta, jak i braku czasu lekarza- wystarczy odesłać pacjenta na podany adres, ze sprawdzonymi informacjami.
Onkologia, jak każda działka specjalizacyjna w Polsce, boryka się z problemem niewystarczającej liczby specjalistów. Problem w tym, że pacjenci onkologiczni to bardzo szybko rosnąca grupa. Mam nadzieję, że ministerstwo zdrowia podejmie w związku z tym odpowiednie działania.
Onkomapa- myślę, że jest dobrym pomysłem patrząc na to jak niedoinformowani są pacjenci i ich lekarze rodzinni. Człowiek w sytuacji diagnozy nowotworu czuje się jak przed ścianą, którą ciężko rozbić i właściwie liczne telefony do znajomych, innych lekarzy naprowadzają ich na drogę dalszego działania. Jednak taka baza informacyjna powinna znajdować się u każdego lekarza rodzinnego, który powinien umieć pokierować pacjentem i za każdym razem dać mu odpowiedź na większość pytań.
Jest to ciekawy pomysł. Według mnie powinny też powstać tego typu strony mające na celu szerzenie działań profilaktycznych w kontekście raka, ponieważ jest to najlepszy sposób walki z nim. Lepiej późno niż wcale, zwłaszcza, że problem dotyka coraz młodszych pacjentów.
Zamojski Szpital Niepubliczny w pierwszej trójce? Chyba lekarze sami sobie naklepali ocen i pozytywnych komentarzy, bo mieszkańcy Zamościa o leczeniu onkologicznym w naszym mieście niestety mają inne zdanie i uciekają do Lublina. W większości...
Taka strona jest bardzo potrzebna pacjentom. Trudno lawirować w gąszczu niepoukładanych informacji. Pacjenci nie wiedzą gdzie najlepiej jest się zgłosić, ani jakie leczenie ich czeka. Zebranie tych informacji w kupę na pewno ułatwiłoby życie chorych. Fajnie gdyby powstały podobne strony z informacji z innych dziedzin i specjalności medycznych.
Onkologów w Polsce niestety brakuje, dopiero w tym roku ministerstwo zaczęło robić coś z tym problemem, zwiększając liczbę miejsc specjalizacyjnych z onkologii, zresztą jak z wielu innych dziedzin. Więc być może liczba lekarzy wkrótce wzrośnie. Biurokracja również nie zwiększa ilości czasu jaki lekarz może przeznaczyć na jednego pacjenta. Papierologii ciągle przebywa, w dużej mierze jest ona zbędna, a odbywa się to oczywiście kosztem chorych. Papier dla NFZ staję się ważniejszy niż człowiek.
Bardzo dobra inicjatywa mogąca w znaczny sposób ułatwić dostęp do informacji chorym. Pacjenci po postawieniu diagnozy często nie wiedzą jakie mają możliwości wyboru miejsca i sposobu leczenia. Brakuje im również zrozumienia obecnej sytuacji co wzbudza silny lęk. Przejrzyste informacje umieszczone w jednym miejscu ułatwią wybór szpitala i leczenia i odpowiedzą na pytania, które nurtuja pacjenta, i na które lekarz nie miał szansy lub czasu odpowiedzieć. Naprawdę fajna inicjatywa, powinny powstać inne takie strony