W Sosnowieckim Szpitalu Miejskim ruszyła kampania edukacyjna, mająca na celu optymalne wykorzystanie dostępności lekarzy. Kampanię przygotowaną przez Instytut Publico i Śląską Izbę Lekarską, którą patronatem honorowym objęło Ministerstwo Zdrowia, wspiera również Śląski Oddział Wojewódzki NFZ.
Twórcy akcji informują, iż zdarza się, że pacjenci choć wiedzą, że nie skorzystają z wyznaczonego terminu wizyty u lekarza - nie zgłaszają tego. Wizyta się nie odbywa, lekarz czeka, termin przepada. A w miejsce nieobecnego pacjenta po poradę mógłby zgłosić się ktoś inny. Zdarza się też tak, że pacjent, choć wizytę w poradni ma zaplanowaną przykładowo na godz. 11:00, pojawia się u lekarza nawet kilka godzin przed czasem z nadzieją, że zostanie przyjęty wcześniej. To częste sytuacje w placówkach medycznych w Polsce i przyczyna wydłużonego czasu oczekiwania na wizytę lekarską, a czasami niepotrzebnych emocji.
Medycy tłumaczą, że można tego uniknąć w prosty sposób - wystarczy zapamiętać kilka prostych zasad komunikowanych w ramach kampanii „Nie za późno, nie za wczas. Do poradni przyjdź na czas”.
Przepadające wizyty to ogólnopolski problem
Niestety, coraz częściej zdarza się, że pacjenci, nie przychodzą na umówioną wcześniej wizytę, a wiedząc o planowanej nieobecności nie odwołują jej. Prowadzi to do powstania pustych miejsc w grafikach, które mogłyby zostać wykorzystane przez innych pacjentów. Przez brak odpowiedzialności i świadomości konsekwencji nieprzyjścia na umówioną wizytę, tworzy się sztuczna blokada w dostępie do opieki medycznej dla wielu chorych.
Narodowy Fundusz Zdrowia dostrzegając problem już od kilku lat wprowadza stosowne rozwiązania, mające pomóc pacjentom i poradniom. To m.in. specjalny system wiadomości SMS, które wysyłane są na kilka dni przed planowaną wizytą u lekarza.
- Problem tzw. „pustych przebiegów", czyli zapisywanie się pacjentów do lekarzy i późniejsze niezgłaszanie się na wizyty, to problem dla nas wszystkich. Narodowy Fundusz Zdrowia w kolejkach, które są ewidencjonowane zgodnie z PESEL-em, na kilka dni przed wizytą przypomina o niej pacjentowi, jednak odpowiedzialność za kolejki do lekarza spoczywa na każdym z uczestników systemu ochrony zdrowia - również na podmiotach medycznych i pacjentach. Pacjenci często nie zdają sobie sprawy z konsekwencji związanych z niezgłaszaniem się na wcześniej umówione wizyty. Oczywiście powody nie przyjścia do lekarza mogą być różne, niejednokrotnie pacjent nie ma na nie wpływu (np. choroba). Jednak niezależnie od przyczyny, pacjent powinien o tym fakcie poinformować poradnię, do której wcześniej się zapisał. Nie chcemy nikogo karać - kluczowa w tym przypadku jest edukacja i uświadamianie o skali zjawiska – mówi Piotr Nowak, Dyrektor Śląskiego OW NFZ.
Opinię tą podziela także Śląska Izba Lekarska, podkreślając wpływ nieodwoływanych wizyt na kwestie finansowe i ograniczanie innym pacjentom dostępu do specjalisty.
- Ta sytuacja generuje również ogromne straty finansowe. Niewykorzystane terminy wizyt oznaczają zmarnowane zasoby medyczne i czas lekarzy, który mogłyby być przeznaczony na pomoc innym pacjentom. Słowem kluczem jest tu odpowiedzialność. Jeśli nie możemy stawić się na zaplanowaną konsultację, powinniśmy odwołać ją odpowiednio wcześniej. Tylko w ten sposób będziemy mogli pomóc innym pacjentom, którzy również potrzebują medycznej pomocy, a także ograniczyć straty finansowe. Warto pamiętać, że koszty związane z niewykorzystanymi wizytami są nie tylko finansową stratą dla systemu opieki zdrowotnej, ale również zdrowotnym kosztem dla całego społeczeństwa – mówi dr. n. med. Tadeusz Urban, Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach
Wszyscy mogą wziąć udział w kampanii
Stanowiące trzon akcji hasła znalazły się na szeregu materiałów informacyjnych, m.in. na plakatach i ulotkach. Przygotowana została także specjalna animacja, która w lekki i przystępny sposób wyjaśnia prawidłowe zasady korzystania z poradni. Film będzie wyświetlany na ekranach znajdujących się w poradniach, a także na oficjalnym facebookowym fanpage’u Sosnowieckiego Szpitala Miejskiego, gdzie opublikowane zostaną też dedykowane grafiki i posty.
- Współpracując komunikacyjnie ze szpitalami i poradniami z całego kraju, a także spotykając się ze słuchaczami studiów MBA w ochronie zdrowia – zauważamy z jakimi wyzwaniami się mierzą i wspólnie szukamy prostych i skutecznych rozwiązań komunikacyjnych. W przypadku zwiększenia efektywności funkcjonowania poradni – wystarczy zmiana kilku prostych przyzwyczajeń, co w efekcie pozytywnie wpłynie na komfort pacjentów – mówi dr Krystian Dudek, właściciel Instytutu Publico, ekspert z zakresu PR w ochronie zdrowia, i dodaje – Już na starcie spotkaliśmy się z bardzo dobrym odbiorem tej inicjatywy i wsparciem najważniejszych Patronów i Partnerów w kraju – Ministerstwa Zdrowia i Śląskiego OW NFZ. Co ważne - każda zainteresowana udziałem w projekcie placówka, może zgłosić się do nas pod adresem mailowym: biuro@instytutpublico.pl i otrzyma komplet materiałów do wykorzystania. Już dzisiaj deklaracje takie zgłosiły nam szpitale z Gliwic, Tychów, Pszczyny i kilku miast spoza województwa śląskiego. W promocji kampanii w środowisku medycznym pomogą nam m.in. Izba Lekarska i Związek Szpitali Powiatowych, za co dziękujemy.
Komentarze
[ z 0]