Prawie 10 milionów złotych dotacji trafi do Szpitala Klinicznego im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Środki pochodzące z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 zostaną wydane na wdrożenie usługi elektronicznej eKonsylium.
Jak poinformowało biuro komunikacji urzędu marszałkowskiego „decyzją Zarządu Województwa Wielkopolskiego poznański szpital otrzyma ponad 9,7 mln zł z WRPO 2014+ na zwiększenie dostępności pacjentów do usług publicznych z zakresu zdrowia poprzez wdrożenie usługi elektronicznej eKonsylium”. Wartość całego zadania realizowanego w ramach unijnego projektu wynosi prawie 12 mln złotych.
„Myślę, że możliwość zgromadzenia wszystkich danych o pacjencie, dostęp online do zdjęć, diagnoz, całej historii chorób w jednym miejscu i czasie oraz możliwość skorzystania z konsultacji wielu specjalistów, daje przełom i szanse dla każdego z chorujących” – powiedział marszałek Marek Woźniak podczas podpisania umowy.
Usługa eKonsylium będzie funkcjonować dzięki stworzeniu infrastruktury teleinformatycznej, która ujednolici systemy wykorzystywane dotychczas przez dwa szpitale Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu - Szpital Kliniczny Przemienienia Pańskiego oraz Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego, zintegrowane obecnie w jeden podmiot leczniczy.
„Nowa e-usługa umożliwi prowadzenie zdalnych konsultacji medycznych w celu ustalenia dalszej diagnostyki, metod badania oraz leczenia skomplikowanych przypadków medycznych, przez personel szpitala z udziałem pacjentów oraz przedstawicieli innych podmiotów medycznych” – czytamy w komunikacie.
Jak wskazała dyrektor placówki Krystyna Mackiewicz wdrożenie nowej e-usługi pozwoli wysyłać lub pobierać historię leczenia pacjenta z każdego szpitala, z którym pojawi się możliwość połączenia w ramach systemu informatycznego.
„Rozszerzenie wykorzystania nowoczesnych e-Usług poprzez wdrożenie eKonsylium” to trzeci projekt realizowany przez Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu dzięki dofinansowaniu z WRPO na lata 2014-2020. Jego całkowita wartość wynosi ponad 18,5 mln zł.
Komentarze
[ z 4]
Z pewnością przeznaczenie tak dużej kwoty pieniędzy przyczyni się do tego, że pewne założenia, które mają na celu pomoc pacjentom zostaną w odpowiedni sposób zrealizowane. Wiele mówi się o tym, że cyfryzacja w ochronie zdrowia staje się coraz bardziej zaawansowana co przynosi wiele korzyści nie tylko dla pacjentów ale również personelu medycznego. Bardzo często w całym procesie leczenia problem stanowi całościowa dokumentacja medyczna, która przecież odgrywa niezwykle ważną rolę, szczególnie jeśli na poszczególnych etapach czy to diagnostyki czy leczenia, pacjent przebywa w różnych placówkach medycznych. Aby zapobiec ewentualnym pomyłkom, albo zredukować ich występowanie do minimum może warto jest sięgnąć po rozwiązanie opisane w artykule.
Systematycznie wprowadzane są nowe rozwiązanie, które są oparte na telekomunikacji takiej jak telefony czy Internet. Moim zdaniem korzystanie z tego typu udogodnień jest jak najbardziej słuszne. Często zdarza się, że nie ma możliwości skonsultowania się z lekarzem na żywo bo chociażby jest na zwolnieniu czy urlopie, a jego wiedza jest niezbędna do chociażby postawienia właściwej diagnozy czy zaplanowania najskuteczniejszego leczenia. Moim zdaniem konsultowanie się z lekarzami różnej specjalizacji jest bardzo ważnym krokiem aby ująć pacjenta całościowo. Z pewnością będzie to dla niego dużo bardziej korzystne pod wieloma względami.
Działania, których celem jest poprawa diagnostyki są niezbędne. Trzeba pamiętać o tym, właściwa droga leczenia zaczyna się właśnie od prawidłowej diagnostyki. Im jest ona łatwiejsza i szybciej możną ją postawić tym jest to korzystniejsze dla pacjenta. Również ze względów oszczędności może okazać się to pozytywne, ponieważ może zostać ograniczona liczba badań, które nie zawsze okazują się niezbędne. Mam nadzieję, że tego typu rozwiązania będą cieszyć się coraz większym zainteresowaniem w innych placówkach medycznych na terenie naszego kraju.
Z różnych powodów pacjentom czasami zdarza zgubić się istotne informacje z przebiegu jego procesu leczenia. W takich wypadkach często pacjent musi ponownie udać się do placówki medycznej aby otrzymać dokumentację, a zdarzają się przypadki, że nieświadomie, przez pomyłkę przekazują oni lekarzowi niewłaściwe dane co z pewnością może w znaczny sposób utrudnić dalsze leczenie. Rozwiązanie, o którym mowa może w dużym stopniu zredukować ryzyko ewentualnych pomyłek, a co najważniejsze przyspieszyć wszelkie procedury. Jak widzimy wdrożenie tego rozwiązania jest kosztowne, ale z pewnością okaże się bardzo przydatne.