30 czerwca odbyło się posiedzenie Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC. Ministrowie podsumowali działania rządu w II kwartale oraz przedstawili rekomendacje na drugie półrocze.
Opinie i uwagi na temat ochrony zdrowia przedstawiła Anna Janczewska-Radwan - minister ds. systemu ochrony zdrowia Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC.
Wymieniając działania jakie powinien podjąć rząd, Anna Janczewska wymienia:
1. Przyśpieszenie prac nad wdrażaniem ustawy o zdrowiu publicznym i zatwierdzeniem Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020. Dzięki tej ustawie ochrona zdrowia ma być bardziej ukierunkowana na profilaktykę, promocję i edukację zdrowotną, a nie tylko medycynę naprawczą. Ustawa ma kształtować postawy prozdrowotne i zwiększać poczucie osobistej odpowiedzialności za własne zdrowie, przyczyniając się do wydłużenia życia społeczeństwa w zdrowiu.
2. Przedstawienie mapy drogowej przez MZ wszystkich zapowiadanych od dłuższego czasu przez aktualny rząd zmian systemowych w ochronie zdrowia w tym:
- sposobu finansowania i dochodzenia do zapowiadanych wydatków publicznych na poziomie 6 % PKB,
- uregulowań wynagrodzeń dotyczących wszystkich grup zawodowych,
- niezbędnych nowelizacji określonych ustaw, w tym ustawy o refundacji leków w zakresie leków z importu, ustawy Prawo Farmaceutyczne w aspekcie implementacji dyrektywy fałszywkowej oraz nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie żywności.
3. Powołanie profesjonalnego zespołu ds. mediacji społecznej, który w konfliktowych sytuacjach , jak np. ostatnia w Centrum Zdrowia Dziecka dotycząca wynagrodzeń personelu pielęgniarskiego, włączany byłby automatycznie do rozwiazywania wszelkiego rodzaju konfliktów społecznych. Do rozważenia pozostaje organ, przy którym miałby funkcjonować taki zespół. Ze strony BCC padały już od wielu lat tego typu propozycje, przy okazji właśnie różnego rodzaju konfliktów w ochronie zdrowia. Proponowaliśmy powołanie takiej struktury w ramach Rzecznika Praw Obywatelskich lub Rady Dialogu Społecznego.
Zdaniem eksperta BCC, spośród różnych działań rządu na aprobatę zasługują:
1. Koordynacja prac związanych z informatyzacją ochrony zdrowia na poziomie resortu cyfryzacji, rozwoju i zdrowia. Daje to nadzieję na wyjście z trwającego już od wielu lat impasu we wprowadzaniu e-zdrowia i stworzeniu systemu gromadzenia i przetwarzania wiarygodnych i kompletnych danych dotyczących ochrony zdrowia. Braki w tym zakresie uniemożliwiają właściwe zarządzanie systemem ochrony zdrowia.
2. Stworzenie Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Służbie Zdrowia (IOWISZ). Instrument ten ma na celu przejrzyste i racjonalne wydatkowanie środków inwestycyjnych, w tym unijnych na rozwój i modyfikację infrastruktury w służbie zdrowia. Gospodarczy Gabinet Cieni BCC, XVII posiedzenie 30.06.2016 r. 21
3. Powołanie zespołu do spraw uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych. Konieczne jest jednak włączenie w prace tego zespołu przedstawicieli branży leków, leków OTC, suplementów, aptek i wyrobów medycznych. BCC podjął się wypracowania wspólnego stanowiska wszystkich organizacji skupiających producentów suplementów, które powinno być przedstawione przez reprezentantów tej branży na forum zespołu.
4. Zniesienie nowelizacją ustawy o działalności leczniczej obowiązku ubezpieczenia się szpitali z tytułu zdarzeń medycznych. BCC wielokrotnie wskazywało, że błędem jest nakładanie na szpitale nowych obciążeń bez wskazywania ich źródeł finansowania.
5. Decyzja Ministerstwa Zdrowia do zachęcania szpitali publicznych do działalności komercyjnej. Jest to jeden z najważniejszych postulatów ministerialnej komisji ds. absurdów w ochronie zdrowia. Mimo, iż określone regulacje prawne dopuszczają już dawno taką możliwość, szpitale w obawie przed reakcją NFZ, lub organu założycielskiego nie ryzykują podejmowania takiej działalności. Prowadzenie działalności komercyjnej przez jednostki publiczne to korzyści dla wszystkich zainteresowanych: pacjenta, lekarzy i szpitala.
Wśród zagrożeń dla gospodarki i przedsiębiorców Anna Janczewska-Radwan wymienia:
1. Zmiany w ustawie o działalności leczniczej, dotyczące miedzy innymi zakazu zbywania akcji i udziałów przez skomercjalizowane podmioty, zakazu wypłacania dywidendy w spółkach, w których ponad 51% akcji lub udziałów ma Skarb Państwa oraz pokrywania we własnym zakresie, lub przez podmiot założycielski ujemnego wyniku finansowego tych placówek. Ta nowa regulacja budzi wiele kontrowersji wśród ekspertów ochrony zdrowia i z pewnością nie rozwiąże problemu zadłużania się szpitali, tym bardziej, że największe zadłużenie dotyczy szpitali uniwersyteckich i resortowych. Ustawa budzi też poważne zastrzeżenia co do zgodności z Konstatacją RP i orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego przede wszystkim w zakresie gwarancji swobody działalności gospodarczej.
2. Projekt ustawy o refundacji wyrobów medycznych, który wzoruje się na zasadach refundacji leków z limitami cenowymi oraz sztywnymi marżami, mimo iż leki i wyroby medyczne to tak zasadniczo różne kategorie produktów. W szeregu refundowanych wyrobów medycznych istnieje konieczność indywidualnego dostosowania do potrzeb konkretnego pacjenta i poszczególne warianty tych wyrobów mogą się istotnie różnić cenowo. Na planowanym systemie mogą ucierpieć niepełnosprawni pacjenci i przedsiębiorcy tej branży.
Więcej: bcc.org.pl
Komentarze
[ z 0]