Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji zaprasza ekspertów klinicznych różnych dziedzin medycznych, lekarzy specjalistów, praktyków z doświadczeniem do współpracy nad taryfikacją świadczeń.
Oczekiwane działania wynikające z przyszłej współpracy AOTMiT z ekspertami mają przyczynić się przede wszystkim do:
- Oceny świadczeń poprzez określanie wpływu na zdrowie jednostki / zdrowie publiczne, skuteczności, opłacalności kosztowej, uciążliwości w przypadku ograniczonego dostępu, a także hazardu moralnego ze strony pacjentów i ryzyka nadużyć ze strony świadczeniodawców.
- Weryfikacji albo określania kryteriów włączenia i wykluczania dla stosowania interwencji (technologii) medycznej.
- Weryfikacji technik oraz metod stosowanych aktualnie w praktyce klinicznej, objętych finansowaniem ze środków publicznych.
- Określania minimalnych cech jakościowych / parametrów wyrobów medycznych stosowanych w ramach udzielania świadczeń.
- Określania wskazań do stosowania poszczególnych rodzajów wyrobów medycznych .
- Opisywania ścieżek pacjenta (sposobu postępowania) w konkretnych rozpoznaniach / poddawanego konkretnym zabiegom w ramach pojedynczego kontaktu ze świadczeniodawcą i kolejnych.
- Przygotowania przebiegów referencyjnych świadczeń, tj. zestawu określającego rodzaj oraz wielkość zasobów zaangażowanych w realizację świadczenia (personel medyczny, leki, wyroby medyczne i inne w funkcji czasu) lub zaopiniowania przebiegów wynikających z danych pozyskiwanych od świadczeniodawców.
- Analizy jednorodności klinicznej aktualnych grup JGP z ewentualnymi propozycjami zmian w tym zakresie poprzez np.: wydzielenie nowych, czy też łączenie istniejących grup (wg np.: ICD-9 oraz ICD-10).
- Wskazania ewentualnej potrzeby wprowadzenia zmian w kryteriach warunkujących rozliczenie grup JGP (m.in. ICD-9 i 10) celem ich uzupełnienia o brakujące pozycje lub doszczegółowienia, aby bardziej odpowiadały praktyce medycznej.
- Identyfikacji przyczyn kolejek do świadczeń oraz sposobów na ich zmniejszenie.
- Wskazania propozycji zmian w obszarze sposobu i zasad finansowania świadczeń lub opiniowania zmian proponowanych przez Agencję.
- Analizy proponowanych zmian pod kątem wpływu na system opieki zdrowotnej.
- Bieżących konsultacji merytorycznych w zakresie aspektów klinicznych i rozliczeniowych dotyczących świadczeń.
Aby przystąpić do współpracy z Agencją należy wypełnić deklarację współpracy zgodnie z formularzem dostępnym na stronie AOTMiT.
Źródło: AOTMiT
Komentarze
[ z 2]
Fakt, że Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji zwrócił się z podobnym problemem i zaproszeniem do współpracy bezpośrednio w stronę osób których kwestia dotyczy wydaje mi się bardzo pozytywnym. W końcu kto może lepiej wiedzieć w których sektorach medycyny najbardziej przydałyby się pieniądze, jeśli nie sami zainteresowani, aktywni zawodowo i naukowo lekarze? W moim odczuciu jest to bardzo rozsądnym i pozytywnym działaniem i mam nadzieję, że spotka się z oczekiwanym za pewne odzewem ze strony środowisk lekarskich, a także naukowych. Skoro ktoś wyciąga rękę, aby w jak najlepszym stopniu spełnić oczekiwania, tym bardziej powinniśmy z tego korzystać.
Zastanawiam się na ile to realna możliwość współpracy, a na ile zabieg czysto wizerunkowy. Z taryfikacją świadczeń w ochronie zdrowia jest problem i to od wielu lat. Trzeba skończyć ze sztucznym systemem, w którym zamiast leczeniem pacjenta, lekarze zajmują się zbieraniem punktów, tak aby szpital za danego pacjenta dostał pieniądze. Powinny się skończyć absurdalne zasady związane z trzydniowym pobytem pacjenta na oddziale, tylko ze względu na to, że ktoś takie nieadekwatne do rzeczywistości zasady wymyślił. Każdy kolejny dzień pobytu pacjenta na oddziale szpitalnym, to kolejny dzień ryzyka np. zakażenia. Pacjenci powinni być wypisywani tak szybko jak to jest możliwe. Do tego wycena powinna być sporządzona na podstawie analizy faktycznych przypadków, które miały miejsce na oddziałach. Wystarczy przejrzeć historie choroby i zobaczyć, ile pacjent z rozpoznaną daną jednostką chorobową, rzeczywiście szpital kosztował. Ile średnio był hospitalizowany, jakich badań wymagał i jakich zabiegów. Trzeba to odnieść do konkretnych cen materiałów eksploatacyjnych, wynagrodzeń personelu, itd. Sam zamysł systemu punktowego nie jest zły, ale powinien być dopracowany i przede wszystkim ułatwieniem w pracy. Póki co system w obsłudze łatwy nie jest i zajmuje za dużo czasu, który powinien być poświęcony pacjentowi.