Nowe badanie, przeprowadzone przez naukowców zajmujących się zmysłem wzroku na Uniwersytecie w Rochester i Uniwersytecie Vanderbilt odkryli, że dzieci z gorszą funkcją wzroku zobaczyć mogą ogromną poprawę w ich widzeniu peryferyjnym po zaledwie ośmiu godzinach szkolenia za pośrednictwem przyjaznych dzieciom gier wideo. Najbardziej zaskakujący dla naukowców był zakres wizualnych zysków u dzieci, oraz że poprawa była szybko zauważalna i była stabilna podczas badania kontrolnego rok później.

„Dzieci, które mają głębokie deficyty wzrokowe często przeznaczają nieproporcjonalnie dużo wysiłku, starając się patrzeć na wprost, a w konsekwencji zaniedbują swoje widzenie peryferyjne", powiedział Duje Tadin, profesor nauk o mózgu i funkcjach poznawczych w Rochester. „Jest to problematyczne, ponieważ widzenie peryferyjne - które odgrywa kluczową rolę w mobilności i innych kluczowych funkcjach wzrokowych - jest często mniej dotknięte wadami wzroku."

„Wiemy, że gry wideo akcji mogą poprawić percepcję wzrokową, więc wyizolowaliśmy pojedyncze składniki tych gier, które myśleliśmy, że mają największy wpływ na postrzeganie i opracowaliśmy grę przyjazną dzieciom, która zmusza graczy do zwrócenia uwagi na całe pole widzenia, nie tylko tam, gdzie ich wizja jest najbardziej upośledzona ", powiedział Tadin, który jest również profesorem w Center for Visual Science. „W rezultacie, widzieliśmy nawet do 50 procent poprawy wykonywania zadań wymagających percepcji wzrokowej".

Wybrani gracze dystrybuują i przełączają swoją uwagę na szerokim obszarze, a jednocześnie pozostają czujni na pojawienie się nieoczekiwanych ruchomych celów, w tym samym czasie ignorując nieistotne bodźce.

Naukowcy stworzyli grę szkoleniową składającą się z tych szczególnych cech zadania, eliminując inne składniki gier akcji, takie jak wymóg przyspieszonej koordynacji ręka-oko, a także wszelkie inne elementy przemocy lub gwałtowności nieprzyjazne dzieciom.

Szkolenie w graniu

Dwadzieścia cztery niedowidzących dzieci ze szkół dla niewidomych w Tennessee i Oklahoma wzięło udział w eksperymencie treningowym, który pojawił się w raportach naukowych. Wstępne szkolenie przesiewowe wykazało, że podczas gdy większość dzieci miała centralną ostrość wzroku gorszą niż 20/200 (próg ślepoty), okazało się, że nie w pełni wykorzystywali również swoje widzenie peryferyjne.

Według głównego autora badania Jeffrey Nyquista, założyciela NeuroTrainer, uczniowie musieli wkładać w to dużo swojej uwagi, by dostrzec peryferyjne pole widzenia.

Nyquista i jego zespół podał hipotezę, że kształcenie studentów do zwrócenia większej uwagi na ich peryferyjne pole widzenia może dać szybkie rezultaty.

„Nie udało się uzdrowić tych dzieci" - mają one głębokie problemy fizyczne z ich optyką, mięśniami i siatkówką, a my nie możemy tego naprawić ", powiedział Nyquista. „Ale możemy poprawić ich proces działania, szkoląc ich mózg, aby przyznał wystarczająco duże zasoby uwagi na lepsze wykorzystanie ich peryferyjnej wizji."

Uczniowie zostali podzieleni na 3 grupy: grupę kontrolną, która grała w grę podobną do Tetris; grupę, która grała w przyjazne dzieciom komercyjnie dostępne gry akcji marki Ratchet & Clank; oraz grupę, w której wykorzystywano grę szkoleniową opracowaną przez naukowców. Wszystkie gry rozgrywane były na dużym ekranie projekcyjnym do większego zaangażowania obrzeża pola widzenia.

Gra, którą naukowcy opracowali, posiada komponent podwójnego zadania. Studenci śledzili wielokrotne przesuwanie obiektów, jednocześnie będąc w trakcie poszukiwania innego obiektu, który pojawiał się na krótko i wymagał odpowiedzi od grającego.

„Celem jest, aby zwrócić uwagę na szereg obiektów na dużym obszarze, a być przygotowanym do reagowania na nieprzewidziane wydarzenia w jeszcze innym obwodzie pola widzenia", wyjaśnia Tadin. "To zmusza uczniów niedowidzących, aby poszerzyć swoje pole widzenia- do zmiany ich uwagi w zaniedbanych obszarach pola widzenia".

Po w sumie ośmiu godzinach szkolenia, grupy, które trenowały z komercyjnie dostępnymi grami akcji i niestandardową grą z podwójnym zadaniem, wykazały znaczną poprawę w widzeniu.

Ulepszenia zaobserwowano w szeregu funkcji wizualnych. Uczniowie byli w stanie lepiej dostrzec poruszające się obiekty (spostrzeżenie ruchu) w drugim obwodzie pola widzenia, byli w stanie lepiej skupić wzrok, w takim momencie, jak ustalenie określonej litery pośród pozostałych liter i byli oni znacznie szybsi w znalezieniu obiektów w zaśmieconym, nieuporządkowanym obrazie (wyszukiwanie wizualne), jak znalezienie zszywacza w bałaganie na biurku.

„Byliśmy zaskoczeni zakresem usprawnień i byliśmy jeszcze bardziej zaskoczeni, kiedy badaliśmy, kilku studentów rok później i okazało się, że zyski, jakie zostały u nich dokonywane- były stabilne," powiedział Nyquista. „W ciągu zaledwie kilku godzin szkolenia, byli w stanie poszerzyć swoje użytkowe pole widzenia i zdolność wyszukiwania wizualnego".

Nyquista zauważa, że kiedy naukowcy zaczęli swoją pracę z uczniami, mieli ocenić, w jaki sposób wmanewrować w ich środowisko. „Ale szybko z oceny przeszliśmy do myślenia, że mamy coś, co może te dzieci trenować i poprawić ich rzeczywiste umiejętności, '", powiedział. „Kiedy zdaliśmy sobie sprawę, że uczniowie osiągnęli nawet do 50 procent poprawy w zadaniach wizualnych, byliśmy zdumieni."

Źródło: sciencedaily.com