Fundacja MY Pacjenci we współpracy z Unią Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę podjęła się zidentyfikowania potrzeb pacjentów z łuszczycą w relacji do systemu opieki zdrowotnej.

W tym celu został opracowany autorski kwestionariusz oceniający potrzeby pacjentów z łuszczycą, obejmujący takie obszary jak życie osobiste, społeczne i zawodowe, dostęp do informacji, system opieki nad pacjentami, zdrowie psychiczne, dostęp do terapii oraz koszty choroby ponoszone przez pacjentów.

„Badanie pomogło (…) zidentyfikować główne systemowe bariery, z jakimi mierzą się pacjenci z łuszczycą w procesie leczenia i zaplanować działania, jakie mogą podejmować organizacje pacjentów z łuszczycą we współpracy z administracją publiczną, zmierzające do usunięcia tych barier” - napisała Ewa Borek z Fundacji MY Pacjenci.

Raport pokazuje m.in., że chorzy na łuszczycę potrzebują dostępu do lekarzy wielu specjalności, nie tylko dermatologa czy reumatologa. Ze względu na wysokie ryzyko depresji oraz prób samobójczych powinni mieć też stały dostęp do psychologa lub psychiatry.

W badaniu aż 95 proc. pacjentów oceniło, że stały dostęp do pomocy psychologicznej czy psychiatrycznej powinien być standardem opieki nad chorymi na łuszczycę i powinien zostać wprowadzony do koszyka świadczeń gwarantowanych. Aktualnie tylko co czwarty z badanych korzystał z pomocy psychologa/psychiatry w okresie ostatnich trzech lat. Pacjenci, którzy korzystali ze wsparcia psychiatry lub psychologa wskazują (80%), że nie nawiązał on współpracy z dermatologiem leczącym łuszczycę.

Autorzy raportu rekomendują m.in. wprowadzenie systemu opieki koordynowanej nad pacjentami z łuszczycą, obejmującej opiekę dermatologa, reumatologa oraz lekarzy innych specjalności, a także współpracę tych specjalistów między sobą oraz z poradnią POZ.

Pełna treść Raportu dostępna jest pod adresem: https://goo.gl/p5L9Ds