W Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej (PWSZ) w Płocku otwarto pracownię położniczo-ginekologiczną, będącą częścią powstającego tam Centrum Symulacji Medycznej. Centrum ma wspomagać kształcenie studentów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

W placówce, na trenażerach i fantomach, które symulują pracę narządów ludzkiego ciała, np. serca z całym układem krążenia, studenci będą ćwiczyć wykonywanie procedur medycznych, badań i zabiegów. W pracowni położniczo-ginekologicznej zajęcia będą związane m.in. z przygotowaniem pacjentek do porodu, jego prowadzeniem, w tym monitorowaniem stanu rodzącej i dziecka oraz postępowaniem w stanach zagrożenia zdrowia i życia, a także w trakcie pielęgnacji po porodzie.

Projekt Centrum Symulacji Medycznej ruszył w płockiej PWSZ w lutym i realizowany będzie do końca 2019 r. Jego wartość to ponad 2,58 mln zł ze środków unijnych. Na wyposażenie pracowni położniczo-ginekologicznej płocki Urząd Miasta przeznaczył 200 tys. zł.

Rektor płockiej PWSZ prof. nadzw. dr hab. nauk medycznych Maciej Słodki przyznał, że dofinansowanie samorządu pozwoli uczelni na zakup trenażerów i fantomów.

„W nowo powstałej pracowni położniczo-ginekologicznej wydzielone są cztery strefy: szkoła rodzenia, sala porodowa ze specjalistycznym łóżkiem i fantomem do symulacji porodu, a także gabinet ginekologiczny, przeznaczony do nauki niezbędnych badań, jak choćby cytologia oraz sala położnicza z łóżkiem i fantomem do nauki pielęgnacji i wykonywania podstawowych czynności opiekuńczych” – wyjaśnił prof. Słodki.

Zaznaczył, że pracownia położniczo-ginekologiczna jest jednym z elementów Centrum Symulacji Medycznej, które aktualnie powstaje w płockiej PWSZ. Dodał, że symulacja medyczna to dział edukacji medycznej, zajmujący się szkoleniem z zastosowaniem symulatorów, które imitują pacjentów. Same symulacje, związane ze stosowaniem różnych procedur medycznych, odbywają się w warunkach klinicznych.

„To nauka XXI wieku. Wcześniej, pielęgniarki i położne, a także lekarze, nie mieli możliwości kształcenia się w takich warunkach. Symulacja medyczna pozwala odtworzyć wierność wyposażenia oddziałów szpitali i gabinetów zabiegowych. Dzięki temu dziesięć minut ćwiczeń zastępuje około trzech godzin wykładów i prezentacji. To ogromny postęp w przygotowywaniu studentów do pracy w zawodach medycznych” – ocenił prof. Słodki.

Jak ocenił prezydent Płocka Andrzej Nowakowski, projekt Centrum Symulacji Medycznej w tamtejszej PWSZ to przedsięwzięcie związane zarówno z rozwojem tej uczelni, jak również z rozwojem i przyszłością miasta.

„Wspieramy ten projekt w trosce o rozwój płockich uczelni, w tym przypadku PWSZ, ale także w trosce o bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańców Płocka. Zależy nam, by w naszych szpitalach pracowały pielęgniarki i położne jak najlepiej przygotowane do tych zawodów” – podkreślił Nowakowski.

Według płockiej PWSZ, uruchomiona tam pracownia położniczo-ginekologiczna zostanie udostępniona studentom już w środę, a po pierwszej fazie ćwiczeń, od kwietnia ruszą przygotowane dla nich praktyki na płockich oddziałach szpitalnych.

Centrum Symulacji Medycznej z pełnym wyposażeniem ma powstać do końca 2019 r. W tym czasie zostaną oddane do użytku kolejne pracownie, także wyposażone m.in. w trenażery i fantomy, stanowiące wsparcie dla kierunku pielęgniarstwa oraz przystosowane do prowadzenia egzaminów medycznych. W ramach projektu realizowane będą również specjalistyczne szkolenia dla pracowników dydaktycznych. (PAP)


Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl