Fundacja Rak’n’Roll zainaugurowała właśnie nową kampanię nt. czerniaka. Jej celem jest zmiana podejścia i postaw, z których wynika zachorowalność na czerniaka – z pasywnych na aktywne.

- Widzimy na skórze nowy pieprzyk albo zdaje nam się, że któreś ze znamion zmieniło wygląd. I co robimy? Niestety z reguły nic! A każda taka sytuacja powinna być dzwonkiem alarmowym. Impulsem do wizyty u dermatologa – podkreśla Joanna Łojko z Fundacji Rak’n’Roll.

Celem kampanii „CZERNIAK to może być TO. Sprawdź TO.” jest zmiana podejścia i postaw, z których wynika zachorowalność na czerniaka – z pasywnych na aktywne. Jak zatem można chronić się przed czerniakiem? Przede wszystkim DZIAŁAĆ! Zaczynając od zabezpieczania się przed promieniami UV, przez regularnie oglądanie skóry, aż do najważniejszego punktu – wizyty u lekarza, gdy na skórze pojawi się niepokojące znamię. To w tym momencie Polacy często rezygnują, tym samym zaprzepaszczając szanse na zdrowieiv.

- Wysoka świadomość dotycząca czerniaka nie wystarczy – jeśli nie zaczniemy działać. Wiedza o tym, że czerniak jest jednym z najgroźniejszych nowotworów nie pomoże – jeśli nadal będziemy pozostawiać na swojej skórze znaki zapytania. Czerniak nadal będzie wygrywał – jeśli nie zaczniemy regularnie badać skóry w profesjonalny sposób” – dodaje Joanna Łojko.

Kampania została przygotowana tak, by dostarczyć rzetelnych informacji nt. ochrony skóry, grupy ryzyka, wpływu promieni słonecznych i korzystania z solarium na skórę. Śledząc profil facebookowy oraz stronę internetową Fundacji Rak’n’Roll, a także informacje w mediach będzie można dowiedzieć się o tym jak szybko rozwija się czerniak, jak powinno wyglądać profesjonalne badanie znamion u dermatologa i kiedy należy zwrócić się do onkologa.

W ramach kampanii będzie można uzyskać informacje także o tym, kiedy wyciąć znamię, co zrobić z wynikiem badania histopatologicznego oraz o czym pamiętać i jakie badania wykonać, jeśli choroba przybierze postać zaawansowaną.

Zakres kampanii edukacyjnej został opracowany na podstawie wniosków z regionalnych debat eksperckich w ramach projektu „Miasta kontra Czerniak”.

Partnerami merytorycznymi kampanii są: Polskie Towarzystwo Chirurgii Onkologicznej i Akademia Czerniaka, Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Stowarzyszenie Chorych na Czerniaka, Fundacja Gwiazda Nadziei, Stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Miasta kontra Czerniak, Sieć dla Zdrowia.


Źródło: Fundacja Rak’n’Roll