BlinkMouse - aplikacja powstała na Politechnice Rzeszowskiej, może zastąpić osobom całkowicie sparaliżowanym mysz komputerową. Do jej użycia wystarczy mruganie powiekami.

Autorką wynalazku jest dr inż. Joanna Marnik z Katedry Informatyki i Automatyki Wydziału Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej (PRz). Jej aplikacja zwyciężyła w plebiscycie „Soczewki Focusa 2017” w kategorii innowacji informatycznych i zajęła 2. miejsce w całym plebiscycie.

Dr Marnik wyjaśniła, że wizyjna myszka BlinkMouse przeznaczona jest dla osób sparaliżowanych, które mogą komunikować się ze światem jedynie za pomocą mrugnięć. Dzięki aplikacji mogą obsługiwać komputer, bowiem wynalazek z powodzeniem zastępuje mysz komputerową.

„Osoby takie zazwyczaj przykute są do swoich łóżek w domach, nie spotyka się ich na ulicach, więc przeciętnemu człowiekowi wydaje się, że jest ich niewiele. Uważam, że nawet jeśli z mojej aplikacji skorzysta tylko kilka osób, to i tak warto było ją stworzyć” – zauważyła dr Marnik.

Do używania aplikacji potrzebna jest kamera internetowa ustawiona naprzeciw twarzy użytkownika. Mysz ekranowa w aplikacji prezentowana jest w postaci graficznej ikonki. Użytkownik patrzy na kursor i mrugnięciem może poruszać nim we wszystkich podstawowych kierunkach, zatrzymywać, wybierać i uaktywniać sekwencje. W połączeniu z klawiaturą ekranową aplikacja umożliwia komunikowanie się z otoczeniem.

Podstawowa wersja aplikacji jest darmowa i można ją pobrać ze strony Politechniki Rzeszowskiej. Jest też wersja, która umożliwia dostosowanie ustawień aplikacji do preferencji i możliwości użytkownika. Tę wersję rozprowadza Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Dysfunkcjami Rozwojowymi „Bruno” na podstawie umowy licencyjnej z Politechniką Rzeszowską.

Dr Marnik przyznała, że zwycięstwo w plebiscycie jest dla niej powodem do satysfakcji z pracy. „Mam nadzieję, że dzięki zwycięstwu informacja o aplikacji BlinkMouse dotrze do większego grona potencjalnych użytkowników. Produkty służące osobom z niepełnosprawnościami, a na Politechnice Rzeszowskiej powstaje ich wiele, z pewnością pokazują naszą uczelnię, jako firmę odpowiedzialną społecznie, co w dzisiejszych czasach jest bardzo korzystne” – oceniła.

Wyjawiła, że w dalszym ciągu będzie pracować nad rozwiązaniami dla osób niepełnosprawnych. Przyznała, że ma wiele pomysłów, z których część jest już w realizacji, a niektóre jeszcze w sferze planów, ale ma nadzieję, że wkrótce „ujrzą światło dzienne”.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka PRz Katarzyna Kadaj-Kuca BlinkMouse konkurowała w plebiscycie z rozwiązaniami skierowanymi do szerokiej grupy użytkowników, takimi jak: robot do nauki języków, cyfrowy długopis zamieniający pisany tekst na postać cyfrową, muzealne selfie, czy wirtualny prawnik.

Plebiscyt na najciekawsze polskie innowacje organizowany był po raz dziewiąty. Internauci głosowali na przełomowe przedsięwzięcia naukowe i technologiczne w trzech kategoriach innowacji: technicznej, medycznej i informatycznej. (PAP)


Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl | Agnieszka Pipała